طریقه نگهداری از تجهیزات آزمایشگاهی

آشنایی با دستگاه سانتریفیوژ
می 7, 2023
یخچال آزمایشگاهی
مشخصات و ویژگی های یخچال آزمایشگاهی
ژوئن 11, 2023
آشنایی با دستگاه سانتریفیوژ
می 7, 2023
یخچال آزمایشگاهی
مشخصات و ویژگی های یخچال آزمایشگاهی
ژوئن 11, 2023

طریقه نگهداری از تجهیزات آزمایشگاهی

نگهداری از تجهیزات آزمایشگاهی

یکی از اصلی ترین و اساسی ترین وظایف در هر آزمایشگاهی نگهداری تجهیزات آزمایشگاهی است. همانطور که می دانید برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی هزینه زیادی پرداخت می شود. که اگر به درستی از این وسایل استفاده و نگهداری نشود می تواند آن مجموعه را با هزینه زیادی مواجه کند.

پرسنل هر آزمایشگاه مهمترین وظیفه را در قبال محافظت و نگهداری تجهیزات آزمایشگاهی و انواع دستگاه ها دارند. چرا که این افراد به صورت مستقیم و روزانه از این تجهیزات استفاده می کنند. با بروز کوچک ترین مشکل باید اقدام به برطرف کردن آن نمایند به همین خاطر کاربری که از دستگاه استفاده می کند در نگهداری تجهیزات آزمایشگاهی باید کوشا باشد و نیز روش درست استفاده از دستگاه که به او مربوط می شود را به درستی فرابگیرد و در صورت بروز هرگونه مشکل و حادثه بتواند اقدام اولیه را انجام دهد تا تعمیرکار مربوطه به محل مورد نظر برسد.

نگهداری تجهیزات آزمایشگاهی

روش ها نگهداری تجهیزات آزمایشگاهی

شستشو و نگهداری تجهیزات آزمایشگاهی

بهتر است بعد از هر بار استفاده از وسایل آن ها به خوبی تمیز کنید بهتر است از شوینده ها و محلول ها مخصوص برای شستشو ظروف استفاده شود.

کالیبراسیون دستگاه ها

کالیبراسیون پشت هم سبب می شود تجهیزات طول عمر بالایی داشته باشد و کارایی لازم را از دست ندهد. همانطور که می دانید اندازه گیری در دستگاه ها باید به طور دقیق اجرا شود به همین خاطر لازم است بطور مداوم کالیبره شود و چک شوند.

تعمیرات به موقع

استفاده پی در پی از دستگاه سبب شود دچار مشکل شود. در این حالت برخی افراد به فکر تعویض دستگاه می افتند که هزینه زیادی را به همراه دارد. در حالی که می شود با تعمیر جزئی یا کلی دستگاه مشکل را حل نمود. حتما که تعمیر دستگاه باید توسط فرد ماهر انجام شود.

مطالب پیشنهادی
شناختن نانو دراپ آزمایشگاهی
بازسازی دستگاه

گاهی تجهیزات آزمایشگاهی به خوبی کار می کنند و مشکلی در انجام آزمایشات وجود ندارد. اما برای اطمینان بیشتر، بهتر است هر چند وقت یک بار آنها را بازسازی کنید تا مشکلی ایجاد نشود. برای این کار باید قطعات دستگاه را جدا و هر کدام را بطور مجزا تمیز کرد و در جای خود قرار داد. در واقع باید دستگاه را بررسی و قطعات ساییده شده را شناسایی کرد، سپس آنها را با قطعه نو تعویض نمود. توجه به این نکته نیز در افزایش طول عمر دستگاه موثر می باشد.

نگهداری از تجهیزات آزمایشگاهی

رعایت نکات ایمنی در آزمایشگاه

همیشه لباس مناسب هنگام آزمایش بپوشید. شلوار بلند بهتر از شلوارک یا دامن کوتاه بوده و در صورت امکان در آزمایشگاه صندل نپوشید، هنگام آزمایش از لنز استفاده نکنید. استفاده از عینک ایمنی مخصوص و روپوش آزمایشگاهی را موقع انجام آزمایش فراموش نکنید. طرز استفاده از تجهیزات ایمنی مانند شوینده چشم، دوش، پتوی اطفای حریق و کپسول اطفای حریق وغیره  را یاد بگیرید. از خوردن یا نوشیدن چیزی در آزمایشگاه پرهیز کنید. خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها سبب آلودگی شده  یا خودشان آلوده می‌شوند. مواد شیمیایی را با روش درست و صحیح دور بیاندازید. برخی مواد شیمیایی را باید با روش های خاصی دفع کرد، ولی بعضی دیگر را می توانید مطابق قانون داخل فاضلاب بریزید. تمیزکردن و نگهداری درست تجهیزات آزمایشگاهی و رعایت نکات ایمنی در محیط آزمایشگاه شما را از هر گونه آلودگی و حادثه ای دور کرده و موجب بالا رفتن سطح ایمنی و کارایی شما در آزمایشگاه می شود.

جمع بندی

پارمیس طب ارائه دهنده تجهیزات آزمایشگاهی از برندهای معتبر دنیا می باشد که با اطمینان خاطر می توانید دستگاه مورد نیاز آزمایشگاه خود را تهیه کرده و به راحتی از آن بهره ببرید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دستگاه مد نظرتان می توانید با همکاران ما در مجموعه پارمیس طب در ارتباط باشید.

مطالب پیشنهادی
میکروسکوپ آزمایشگاهی کاربردی ترین دستگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *