شناخت انواع اینکوباتور آزمایشگاهی

آون آزمایشگاهی
عملکرد آون آزمایشگاهی
فروردین 17, 1400
سمپلر آزمایشگاهی
نحوه کار با سمپلر آزمایشگاهی
اردیبهشت 12, 1400

شناخت انواع اینکوباتور آزمایشگاهی

انواع اینکوباتور آزمایشگاهی

دستگاه اینکوباتور یکی از تجهیزات آزمایشگاهی حیاتی و مهم است که جهت پرورش میکروارگانسیم ها در شرایط مصنوعی احتیاج است. از انواع اینکوباتور آزمایشگاهی جهت کشت و رشد دادن نمونه های زنده مانند سلول ها و میکروب ها که اغلب در دمای 37 درجه سانتی گراد استفاده می شود. در نتیجه اینکوباتور از نظر میکروبیولوژی وسیله ای عایق و محصور است که از جمله شرایط بهینه دما ، رطوبت و سایر شرایط محیطی مورد نیاز برای رشد و نمو موجودات را فراهم می آورد.

انواع اینکوباتور آزمایشگاهی

بر اساس یک پارامتر یا هدف خاص از دستگاه اینکوباتور می توان این دستگاه را به انواع زیر تقسیم نمود:

اینکوباتور یخچال دار: از رایج ترین نوع دستگاه اینکوباتور می باشد که در اکثر آزمایشگاه  ها استفاده می شود اساس کار آن کنترل دما و عایق بندی شده هستند برای استفاده در دمای زیر محیط ، دستگاه های اینکوباتور با سیستم های برودتی اصلاح شده با کنترل های گرمایش و سرمایش مجهز شده اند. در دستگاه اdنکوباتور یخچالدار ، کنترل های گرمایش و سرمایش باید به طور مناسب متعادل شوند.

اینکوباتور شیکردار : این دستگاه با کنترل ترموستاتیکی مورد استفاده برای پرورش میکروارگانیسم ها است از مزیت این دستگاه که انتقال سریع و یکنواخت گرما را به ظرف کشت فراهم می کند و هم زدن آن باعث افزایش هوادهی و درنتیجه ترسیع رشد می شود.

اینکوباتور CO2 :این مدل دستگاه از انواع ویژه از اینکوباتورها هستند که با کنترل خودکار CO2 و رطوبت تهیه می شوند. لازم به توجه است که از این دستگاه اینکوباتور برای رشد، کشت باکتری های مختلف که به غلظت 5-10%  CO2 نیاز دارند استفاده می کنند.

مطالب پیشنهادی
آشنایی با تجهیزات آزمایشگاهی

انواع اینکوباتور آزمایشگاهی

عملکرد دستگاه اینکوباتور

با وجود انواع اینکوباتور آزمایشگاهی اساس کار یکسانی دارند که در این بخش به آن می پردازیم:

اساس کار دستگاه اینکوباتور براین مفهوم  است که وقتی میکروارگانیسم ها شرایط بهینه دما رطوبت اکسیژن و میزان دی اکسید کربن را آماده کنند رشد کرده و تقسیم می شوند تا موجودات بیشتری حاصل شوند. ترموستات موجود در این دستگاه دمایی ثابت را حفظ می کند به طوری که می توان خارج دستگاه از طریق دماسنج مشاهده کرد.
دما با استفاده از چرخه های گرمایش و عدم گرمایش کنترل می شود. در طول چرخه گرمایش ، ترموستات دستگاه اینکوباتور را گرم می کند و در دوره عدم گرمایش ، گرمایش متوقف می شود و با تابش گرما به محیط اطراف ، دستگاه اینکوباتور سرد می شود. عایق کاری از خارج دستگاه سبب ایجاد شرایط جدا شده در داخل محفظه می شود که به رشد میکروب ها کمک می کند. به هیمن خاطر سایر پارامترها مانند رطوبت، جریان هوا با مکانیزم های مختلف ایجاد می شوند تا محیطی مشابه محیط طبیعی موجودات شکل بگیرد.

کاربردها

  • از دستگاه های اینکوباتور برای رشد میکروبی یا کشت سلولی استفاده می شود.
  • همچنین برای پرورش حشرات و جوجه ریزی تخم در حیوان شناسی استفاده می شود.
  • همچنین می توان از دستگاه های اینکوباتور برای حفظ  موجودات استفاده کرد که بعداً مورد استفاده قرار می گیرند.
  • دستگاه های اینکوباتور همچنین قبل از پردازش در آزمایشگاه ها ، شرایط کنترل شده ای را برای ذخیره نمونه فراهم می کنند.
  • از دستگاه های اینکوباتور مخصوص برای تولید مثل کلنی های میکروبی و تعیین متعاقباً نیاز اکسیژن بیوشیمیایی استفاده می شود.
  • برخی از انواع اینکوباتور آزمایشگاهی برای افزایش سرعت رشد موجودات زنده ، با رشد طولانی مدت در محیط طبیعی ، استفاده می شوند.
مطالب پیشنهادی
عملکرد آون آزمایشگاهی

انواع اینکوباتور آزمایشگاهی

نکات مهم در زمان استفاده از دستگاه

  1. صفحات باید وارونه و درب آن در پایین قرار گیرد تا از متراکم شدن آب به محیط جلوگیری شود.
  2. از آنجا که میکروارگانیسم ها در معرض تغییر دما هستند ، باید از نوسانات دمای محفظه نمونه با باز کردن مکرر درب جلوگیری شود.
  3. قسمت داخلی دستگاه اینکوباتور باید به طور مرتب تمیز شود تا از نشستن موجودات در قفسه ها یا گوشه های دستگاه اینکوباتور جلوگیری شود.
  4. رشد پارامترهای مورد نیاز میکروارگانیسم باید قبل از قرار دادن صفحات کشت در داخل محفظه برآورد گردد.
  5. هنگام استفاده از دستگاه اینکوباتور برای مدت زمان طولانی ، باید آب استریل در زیر قفسه ها قرار داده شود تا از خشک شدن محیط کشت جلوگیری شود.

تفاوت آون با اینکوباتور

آون ها با رنج دمایی حدود ۲۵۰+ درجه معمولا جهت خشک کردن و گرم کردن استفاده می شود و این نیاز به دقت بالا دارد و ثبات دمایی خیلی مطرح نمی باشد. اما در اینکوباتور ثبات دمایی مهمترین نکته آزمایش می باشد. رنج دمای اینکوباتورها معمولا حدود ۶۵+ سانتیگراد می باشد که در اینکوباتورهای یخچالدار این رنج به عدد منفی هم می رسد. در نظر داشته باشید که جهت بالا رفت ثبات دمایی در اینکوباتور ها سرعت تغییر دما کاهش پیدا می کند. شرکت پارامیس طب دارای تجهیزات آزمایشگاهی و لوازم آزمایشگاهی و تحقیقاتی و مواد شیمیایی می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *