کارایی انواع سمپلر آزمایشگاهی

دستگاه ترموسایکلر
شناختن دستگاه ترموسایکلر
مرداد 9, 1401
انواع پی اچ متر
مدل ها دستگاه پی اچ متر
شهریور 13, 1401

کارایی انواع سمپلر آزمایشگاهی

انواع سمپلر آزمایشگاهی

سمپلر از مهم ترین و پرکاربرد ترین تجهیزات آزمایشگاهی می باشد. در واقع برای برداشت و انتقال حجم مشخصی از مایعات و محلول مورد نظر کاربرد دارد. در این متن انواع سمپلر آزمایشگاهی را بررسی می کنیم.

انواع سمپلر آزمایشگاهی

این ابزار آزمایشگاهی به سه دسته اصلی سمپلر تک کانال ، سمپلر الکترونیکی،سمپلر مولتی کانال تقسیم می شوند. که هر کدام به صورت جدا دارای توضیحاتی می باشد.

سمپلر الکترونیکی

سمپلر ها الکترونیکی جایگزین مناسبی برای سمپلر ها دستی می باشد. این سمپلر امکان ایجاد برنامه ها سفارشی در دستگاه را می دهند تا میکروپیپت طبق شرایط مختلف تغییر پیدا کند.

سمپلر مولتی کانال

این ابزار به شکل عجیبی انتقال مقدارها پایین مایع را انجام می دهد و دارای 8 الی 12 راس می باشد. این سمپلر مثل دستگاه معمولی برای حجم خاصی از یک یا چند میکرولیتر تا چند صد میکرولیتر کالیبره می شود. در زمان کار با این وسیله باید حجمی با اندازه درست و مناسب با کار را انتخاب کنید تا بتوانید به صورت دقیق مایعات را انتقال دهید.

سمپلر تک کاناله

از انواع سمپلر آزمایشگاهی این نوع آن توانایی انتقال بین 0 تا 2500 میکرولیتر از مایع را دارند که به دو شکل حجم ثابت و حجم متغییر وجود دارد. سمپلر با حجم متغیر دارای انعطاف پذیری تغییر حجم مورد نیاز طبق بررسی ها انجام شده می باشد. سمپلرهای که طیفی از 0 تا 100 میکرولیتر را تحت پوشش قرار می دهند برای کار آزمایشگاهی کافی است.

سمپلر های تک کاناله و هشت کاناله

نحوه عملکر سمپلر از جهت فنی

جا به جایی به شکل هوا به این صورت که در فضای موجود بین پیستون و مایع مورد نظر در سمپلر هوا وجود دارد که با جا به جایی هوا سمپلر کار می کند.

مطالب پیشنهادی
شناختن انواع ترازو آزمایشگاهی

پیستون به طور مستقیم با مایع در ارتباط است. در این نوع فضای خالی حاوی هوا بین پیستون و مایع برداشته می شود. که برای کار با محلول ها غلیظ یا ویسکوزیته بالا ساخته می شوند.

نکات مهم

  • انواع سمپلر آزمایشگاهی برای انتقال حجم ها بسیار اندک مایعات در آزمایشگاه مورد استفاده قرار می گیرند.
  • سمپلر ها دارای سرها قابل تعویض می باشند که بعد از استفاده می توان با فشار پیستون آن ها را از سر سمپلر دیگری به آن متصل کرد.
  • هیچ گاه نباید سمپلر حاوی محلول را به پهلو روی میز بگذارید.
  • سر سمپلر به وسیله رنگ ها مختلف مشخص شده اند یعنی که هر رنگی قابلیت انتقال میزان مشخصی از حجم ها را دارد.
  • فشار پیستونی که در بالا ی سمپلر تعبیه شده سبب کشیده شدن مایع به سر میکروپیپت می شود. اگر بار دیگر بر سمپلر فشار دهید مایع ذخیره شده می تواند از سمپلر خارج شود.
  • ضربه به سمپلر می تواند این وسیله را از کالیبراسیون خارج کند.

انواع سمپلر آزمایشگاهی

جمع بندی

برای انتخاب تجهیزات آزمایشگاهی سعی کنید که آگاهی اندکی داشته باشید تا بتوانید آنچه که نیاز دارید را تهیه نمایید. در صورتی که قصد خرید انواع سمپلر آزمایشگاهی را دارید به سایت پارمیس طب مراجعه نمایید در نهایت می توانید از طریق اعلام سفارش به همکاران ما و مشاوره گرفتن خرید مطمعنی را داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *