تانک نیتروژن مایع چیست؟

میکروسانتریفیوژ
میکروسانتریفیوژ چیست؟
دسامبر 3, 2023
نانو دراپ آزمایشگاهی
شناختن نانو دراپ آزمایشگاهی
دسامبر 24, 2023
میکروسانتریفیوژ
میکروسانتریفیوژ چیست؟
دسامبر 3, 2023
نانو دراپ آزمایشگاهی
شناختن نانو دراپ آزمایشگاهی
دسامبر 24, 2023

تانک نیتروژن مایع چیست؟

تانک نیتروژن مایع

تانک نیتروژن مایع برای حمل و نگه داری نیتروژن مایع است. در واقع نیتروژن مایع نوعی گاز است در دمای بسیار پایین به شکل مایع تبدیل می شود. نیتروژن مایع به عنوان یک ماده یخ زده و یا خنک کننده برای حفظ دمای پایین در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرد.

نیتروژن مایع، به عنوان یک ماده خنثی و خیلی سرد شناخته می‌شود که قادر است با یخ زدن سلول‌های زنده بدن، فعالیت آنها را بدون آن که سلول‌ها از بین بروند، کاهش دهد. همچنین در نگهداری از محصولات فیزیکی که بنا به هر علتی لازم است که در حالت فریز باقی بمانند، مورد استفاده قرار می گیرد. این خاصیت شگفت انگیز ازت باعث شده که به طور گسترده ‌ای در ابعاد مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

نکته : در واقع این تانک ها دارای قیمت بالایی می باشد و در عین حال بسیار حساس و آسیب پذیر هستند. این تانک ها می توانند بسته به طراحی خود و عوامل دیگر از چند ساعت تا حتی یک سال نیتروژن مایع را نگهداری کنند.

تانک نیتروژن ذخیره

کاربردهای تانک نیتروژن مایع

این تجهیز در بسیاری از صنایع کاربرد دارد در آزمایشگاه ها، صنایع فلزی، زیست شناسی، صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. نیتروژن مایع برای نگهداری نمونه های بیولوژیکی، بافت ها، خون و سلول ها برای تحقیقات و مطالعات پزشکی کاربرد دارد. در واقع نمونه در تانک نیتروژن مایع نگه داری می شود تا در دمای پایین و پایدار نگه داری شوند و بهره وری آن ها در آینده حفظ شود.

نیتروژن مایع برای نگه داری جنین در روش های تولید مثلی مانند افزایش باروری در محیط خارج از بدن  IVF استفاده می شود. جنین در نیتروژن مایع نگهداری شده و تا زمانی که آماده برای پیوند شدن با بدن نباشد در آن جا نگهداری می شود.

مطالب پیشنهادی
دیسپنسر آزمایشگاهی

همچنین، انجماد و حمل و نقل محصولات غذایی، انتقال خون، جنین، اسپرم و اعضای پیوندی از دیگر کاربردهای تانک نیتروژن مایع در صنایع مختلف است.

نکات مهم در حین استفاده از تانک

به دلیل اینکه تانک نیتروژن مایع دمای بسیار پایین دارد امکان دارد سبب یخزدگی و صدمات بافتی شدید شود به همین دلیل باید توسط کارشناسان آموزش دیده در شرایط کنترل شده استفاده شود.

در زمان استفاده از تانک نیتروژن مایع حتما از دستکش و شیلد مخصوص استفاده کنید.

تانک نیتروژن مخصوص حمل ونقل

نکته : جالب است که تانک نیتروژن مایع که با نام فریزر آزمایشگاهی نیز شناخته می شود. چرا که برای نگه داری مواد مهم در یک دمای ثابت است .

جمع بندی

مجموعه پارمیس طب از ارائه کنندگان تجهیزات آزمایشگاهی از برندهای معتبر و مطرح دنیا مانند Biosan ،Blue- ray، AFI  می باشد که دارای کیفیت بالا و قابلیت ها متعددی می باشند. که برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با همکاران و مشاوران این مجموعه در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *