عملکرد دستگاه آب مقطر گیری به چه صورت است؟

اولترا فریزر آزمایشگاهی
اولترا فریزر آزمایشگاهی چیست؟
سپتامبر 5, 2021
دستگاه کوره آزمایشگاهی
کوره آزمایشگاهی از تجهیزات مهم آزمایشگاه
اکتبر 3, 2021
اولترا فریزر آزمایشگاهی
اولترا فریزر آزمایشگاهی چیست؟
سپتامبر 5, 2021
دستگاه کوره آزمایشگاهی
کوره آزمایشگاهی از تجهیزات مهم آزمایشگاه
اکتبر 3, 2021

عملکرد دستگاه آب مقطر گیری به چه صورت است؟

دستگاه آب مقطر گیری

دستگاه آب مقطر گیری یا همان دستگاه تقطیر آب کاربردهای متعددی در زمینه های مختلف مانند آزمایشگاه های عمومی ، صنعتی ، پزشکی و تحقیقاتی دارد. حتماً می دانید که تهیه آب خالص آزمایشگاهی یکی از فاکتورهای مهم در فرآیند آزمایشات است. این دستگاه به شکل تمام اتوماتیک با ظرفیت مختلف در ساعت، جهت تهیه آب مقطر کاملاً خالص دارای طراحی گردیده تا بهترین و دقیق ترین روش تهیه آب مقطر با جدیدترین تکنولوژی جهان باشد.

انواع دستگاه آب مقطر گیری

این دستگاه در حالت کلی به دو صورت یکبار تقطیر و دوبار تقطیر موجود می باشند. که هر کدام از این ها می توانند دارای مخزن ذخیره آب مقطر باشند یا نباشند و البته این دستگاه فارغ از چند بار تقطیر بودن دارای دبی خروجی متفاوتی می باشند که با واحد اندازه گیری لیتر بر ساعت مشخص می شود.
موردی که استفاده از این دستگاه را مشکل می کند راندمان پایین این سیستم و در عین حال مصرف بالای انرژی و نیز هدر رفت آب برای سیستم خنک کننده می باشد. برای جلوگیری از هدر رفت آب می توانید یک دستگاه سیرکولاتور داشته باشید تا آب خروجی از این سیستم را دریافت کند و پس از خنک کردن مجدد به مدار تزریق نماید.

دستگاه آب مقطر گیری

عملکرد دستگاه

سیستم کار دستگاه آب مقطر گیری به این شکل است که با سیستم حرارت دهی توسط المنت ، آب محفظه دستگاه را به جوش آورده و بعد بخار ایجاد شده با عبور از مسیر مبردها پس از سرد شدن دوباره به آب تبدیل می گردد. در این دستگاه آب بعد از این فرآیند با شلنگی از دستگاه خارج می شود و در ظرف استریل جمع آوری می شود ضمن اینکه بهتر است دستگاه مجهز به پیش فیلتر ورودی آب باشد تا املاح آب قبل از ورود به منبع آب دستگاه جذب فیلتر شود.

کاربردهای آب مقطر

از آنجایی که آب معمولی دارای املاح و رسوبات می باشد که سبب بروز مشکلاتی در واکنش ها شود بهتر است از آب مقطر استفاده شود. آزمایشگاه های زیست شناسی، شیمی، بیمارستان ها و آزمایشگاهای خدماتی و فنی و هم چنین صنایع مختلف نظیر داروسازی، انرژی اتمی و…. از آب مقطر با اهداف زیر استفاده می کنند.

  • به عنوان حلال
  • استریلیزه کردن
  • خنک کردن کوره ها
  • تمیز کردن ظروف و تجهیزات شیشه ای آزمایشگاه
  • برای تهیه محلول و نمونه های شاهد
  • برای تهیه نمونه های استاندارد جهت کالیبراسیون

دستگاه آب مقطر گیری

موارد ایمنی در زمان کار با آب مقطر گیری

  1. حتماً دستگاه دارای سیم ارت و کابل دستگاه هم ارت دار باشد.
  2. هر چند روز یکبار بسته به مقدار استفاده از دستگاه حتماً رسوب گیری و شستشو انجام دهید.
  3. به یاد داشته باشید که آب خروجی از فاضلاب بسیار سنگین بوده و قابل شرب نیست.
  4. دستگاه آب مقطر گیری تنها با آب کار می کند از قطع شدن آب جلوگیری کنید.
  5. اگر آب بر روی قطعات برقی دستگاه ریخت به سرعت دستگاه را از برق بکشید.
خرید دستگاه

آب مقطر از جمله مهم ترین حلال های است که در صنعت آزمایشگاه و مراکز داروسازی استفاده می شود به هیمن خاطر بهترین آب برای استفاده در صنعت آب بدون یون می باشد اما تهیه آب هزینه های بالایی دارد به این دلیل باید در خصوص خرید تجهیزات آزمایشگاهی به خصوص دستگاه آب مقطر گیری و یا خرید آب مقطر با تحلیل و بررسی اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *