آشنایی با تجهیزات آزمایشگاهی

دستگاه بن ماری آزمایشگاهی
فوریه 27, 2022
ترازو آزمایشگاهی
کار با ترازو آزمایشگاهی
آوریل 3, 2022
دستگاه بن ماری آزمایشگاهی
فوریه 27, 2022
ترازو آزمایشگاهی
کار با ترازو آزمایشگاهی
آوریل 3, 2022

آشنایی با تجهیزات آزمایشگاهی

مهم ترین تجهیزات آزمایشگاهی

تجهیزات آزمایشگاهی مجموعه ای از وسایل آزمایشگاهی هستند که برای انجام تحقیقات دانشمندان آزمایشگاه ضروری هستند. لوازم آزمایشگاهی با توجه به نوع هر آزمایشگاه متفاوت است. در این متن قصد داریم تا مهم ترین تجهیزات آزمایشگاهی را به طور مختصر توضیح دهیم تا با کارایی این وسایل آشنا شوید.

مهم ترین تجهیزات آزمایشگاهی

میکروسکوپ آزمایشگاهی

این ابزار به کمک لنزهای مخصوص در داخل دستگاه می تواند اشیا بسیار ریز مثل سلول ،میکروب ها و… را تا چندین برابر بزرگنمایی کند.

پی اچ متر

پی اچ متر یا اسید سنج یک دستگاه الکترونیکی برای محاسبه ph مواد در آزمایشگاه مورد استفاده قرار می گیرد. و به دو دسته قلمی و پرتابل تقسیم می شود. از مهم ترین تجهیزات آزمایشگاهی که بسیار کاربردی نیز هستند.

مهم ترین تجهیزات آزمایشگاهی

هود آزمایشگاهی

این وسیله در مدل های مختلفی هود شیمیایی ،میکروبی ،بازویی دسته بندی می شوند. که برای سلامت و ایمنی کارکنان در مقابل خطرات کاری و محافظت از افراد می باشد. بنابراین انتخاب از انواع مدل مختلف را بر اساس شرایط کاری که داخل آزمایشگاه انجام می شود صورت می گیرد.

آون آزمایشگاهی

از آون برای خشک کردن، استریل کردن کردن ظروف شیشه ای و فلزی ،تست دما و آزمایش ها حساس به دما استفاده می شود. به اضافه اینکه آون خلاء که فرآیند خشک کردن آن توسط خلاء انجام می شود. در این روند معمولا رطوبت موجو در یک جامد است که با ایجاد خلاء از بین می رود.

مهم ترین تجهیزات آزمایشگاهی

رفراکتومتر

دستگاهی است که با اندازه گیری ضریب شکست مایعات جامدات و گازها میزان خلوص مواد را مشخص می کند. که از این دستگاه در صنایع مختلف مانند صنایع غذایی ،صنایع شیمیایی و داروسازی استفاده می شود.

مطالب پیشنهادی
طریقه نگهداری از تجهیزات آزمایشگاهی
کوره آزمایشگاهی

از این تجهیز آزمایشگاهی برای حرارت دادن، خشک کردن، ذوب کردن یا استریل کردن نمونه در دمای بالا استفاده می شود.

فریزر آزمایشگاهی

فریزر آزمایشگاهی از مهمترین تجهیزات آزمایشگاهی است که به عنوان دستگاه برودتی و سرمایشی در آزمایشگاه کاربرد دارد. نگهداری بعضی مواد و نمونه ها به دقت دمایی بالایی نیاز دارد که فریزر این کار را انجام می دهد.

اولترا فریزر آزمایشگاهی

بن ماری

بن ماری که به آن حمام آب نیز گفته می شود از دستگاه های پرکاربرد آزمایشگاهی است. از این دستگاه برای گرما دادن ارلن یا موا آزمایشگاهی در محدوده دمایی 25 تا 100 درجه سانتیگراد استفاده می شود. این دستگاه دارای یک برد دیجیتال جهت تنظیم دما ،تایمر و یک المنت حرارتی است.

اینکوباتور آزمایشگاهی

دستگاهی است که یک محیط ایزوله کنترل شده و بدون باکتری را برای کشت سلول و بافت ایجاد می کند. این دستگاه امکان تنظیم دما ،رطوبت ،میزان اکسیژن و دی اکسید کربن را برای ایجاد شرایط خاص در اجرای یک فرآیند فراهم می کند. اینکوباتور آزمایشگاهی دارای انواع مختلفی بوده و متناسب با نوع، کاربرد و اندازه های مختلف داشته و طیف وسیعی از امکانات دارند.

جمع بندی

همانطور که در بالا با مهم ترین تجهیزات آزمایشگاهی آشنا شدید و از کار و عملکرد آن ها اطلاع پیدا کردید. متوجه اهمیت و ضرورت وجود این وسایل در آزمایشگاه ها شدید. بنابراین برای خرید وسایل آزمایشگاهی نیز باید دقت کنید که با توجه به آن چیزی که نیاز دارید و متناسب با کاری که انجام می دهید باشد. خرید وسایل آزمایشگاهی باید از تامین کننده معتبری مانند پارمیس طب باشد تا از کیفیت آن اطمینان داشته باشید.

مطالب پیشنهادی
معرفی همزن مکانیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *