دستگاه بن ماری آزمایشگاهی

دستگاه یخساز
دستگاه یخساز آزمایشگاهی چیست؟
بهمن 24, 1400
مهم ترین تجهیزات آزمایشگاهی
آشنایی با تجهیزات آزمایشگاهی
اسفند 22, 1400

دستگاه بن ماری آزمایشگاهی

بن ماری آزمایشگاهی که در زبان فارسی به عنوان حمام آب یا حمام آزمایشگاهی شناخته می شود. به این علت نام حمام آب گفته می شود که به صورن یک حمام گرم پر از آب عمل می کند و سبب ذوب شدن مواد می گردد. این وسیله یکی از پرکاربرد ترین تجهیزات آزمایشگاهی است. در این متن می خواهیم به انواع بن ماری و روش استفاده از این وسیله را با شما عزیران به اشتراک بگذاریم.

انواع بن ماری آزمایشگاهی

دستگاه بن ماری دارای گستره محدود دمایی که در محدوده دمای اتاق تا 60 درجه سانتی گراد قرار دارد. اگر چه بن ماری مجهز به پوششی با مشخصات خاص است که قابلیت ایجاد دما تا 100 درجه سانتی گراد را نیز دارد. بن ماری آزمایشگاهی دارای انواع متنوعی است که بنا به نیاز آزمایشگاه باید آن را انتخاب کرد.

انواع بن ماری

  • بن ماری سیرکوله دار
  • بن ماری یخچال دار
  • دستگاه بن ماری شیکر دار
  • بن ماری سیرکوله یخچال دار

انواع بن ماری

روش استفاده از انواع بن ماری

1) قبل از هر اقدامی باید دقت کنید که دستگاه کاملا تمیز و لوزام جانبی به خوبی راه اندازی شده باشند.

2) در مراحل بعد به این شکل است که برای ثابت ماندن دمای درون دستگاه آن را با مایع پر کرده و بررسی کنید تا از قرار گرفتن محفظه گرم کننده دستگاه در جای اصلی خود مطمئن شوید. به طوری که سطح مایع بین 4 تا 5 سانتی متر از سطح بالای تانک فاصله گرفته باشد.

3) اگر می خواهید از آب برای گرم کردن مایع استفاده کنید حتما دقت داشته باشید که آب تمیز باشد. کلید اصلی را در حالت روشن قرار دهید. از روی فهرست دمایی دستگاه با استفاده از کلیدهای تنظیم کنترل دمای دستگاه دما را انتخاب کنید.

مطالب پیشنهادی
روش های مراقبت از تجهیزات آزمایشگاهی

4) در آخر با انتخاب کلید قطع دستگاه کار با بن ماری را به پایان برسانید.

حمام آب سیرکولاتور

کاربردها

کاربرد انواع بن ماری به اینصورت است که در آزمایش های مختلف سرم شناسی ،دارویی و آزمایشات انکوباسیون صنعتی می باشد. به علاوه این که دستگاه بن ماری دارای یک مخزن است و می تواند برای ذوب کردن مواد منجمد و فراوردهای خونی مورد استفاده قرار می گیرد.

مشخصات دستگاه

به طور ظاهری این دستگاه شامل یک صفحه نمایش ،یک مخزن فلزی به همراه درپوش آن، کنترل کننده الکتریکی ،همزن و دماسنج است. کنترل کننده بسته به انواع بن ماری می توانند عملکرد متفاوتی داشته باشند. جنس قسمت داخلی دستگاه از استیل ضد زنگ است. قسمت بیرونی دستگاه یک پانل خارجی است که کلیدهای اشاره شده و صفحه کنترل بر روی آن قرار دارد. از دیگر ابزاری که برخی از بن ماری ها وجود دارد همزن است همزن به صورت مرتب آب داخل تانک را هم زده و منجر به یکدست شدن دمای آب می شود.

انواع بن ماری

خرید و قیمت دستگاه

در مورد استفاده از این دستگاه باید به نکاتی توجه داشته باشید. به طور نمونه محل قرار گیری بن ماری باید تراز باشد و مقاومت لازم برای تحمل وزن در زمان پر بودن مخزن را داشته باشد. به اضافه این دستگاه را در محلی که شدت جریان هوا در آن زیاد است به هیچ عنوان قرار ندهید. دقت نمایید که حتما بن ماری را به پریز برق وصل کنید که دارای سیم اتصال به زمین باشد و به این ترتیب ایمنی کاربر و دستگاه تامین می شود.

مطالب پیشنهادی
همزن آزمایشگاهی (شیکر) چیست؟

قیمت بن ماری آزمایشگاهی با توجه به کاربرد گسترده که دارد بسیار مناسب بوده و از جهت اقتصادی به صرفه است با توجه به انواع بن ماری ها دارای قیمت های متفاوتی هستند و نمی توان قیمت همه را یکسان دانست. در صورتی که قصد خرید وسایل آزمایشگاهی را دارید  پارمیس طب می تواند اطلاعات خوبی را در اختیارتان قرار دهد تا انتخاب درستی انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *