کوره آزمایشگاهی از تجهیزات مهم آزمایشگاه

دستگاه آب مقطر گیری
عملکرد دستگاه آب مقطر گیری به چه صورت است؟
سپتامبر 19, 2021
ترازوی آنالیتیکال
ترازوی آنالیتیکال چه نوع ترازوی است؟
اکتبر 17, 2021
دستگاه آب مقطر گیری
عملکرد دستگاه آب مقطر گیری به چه صورت است؟
سپتامبر 19, 2021
ترازوی آنالیتیکال
ترازوی آنالیتیکال چه نوع ترازوی است؟
اکتبر 17, 2021

کوره آزمایشگاهی از تجهیزات مهم آزمایشگاه

دستگاه کوره آزمایشگاهی

دستگاه کوره آزمایشگاهی دارای محفظه عایق با قابلیت تحمل دمای بالا است که در آزمایشگاه ها برای ذوب فلزات یا حرارت دادن مواد مختلف بکار می رود. این دستگاه یکی از مهم ترین تجهیزات آزمایشگاهی محسوب می شود که به کمک این ابزار کارها و آزمایش های زیادی صورت می گیرد.

انواع دستگاه کوره آزمایشگاهی

این وسیله متناسب با تجهیزات و کارایی که دارند در مدل های مختلف ساخته شده است. در زمان خرید کوره آزمایشگاهی باید دقت کنید که مدل متناسب با کاری که انجام می دهید را انتخاب نمایید.

کوره آزمایشگاهی

کوره الکتریکی

کوره الکتریکی از از شناخته شده ترین نوع دستگاه کوره آزمایشگاهی می باشد که برای ذوب فلزات یا نافلزات و همچنین خاکستر کردن برخی از مواد استفاده می شود. این کوره دارای محفظه عایق شده با مواد نسوز مانند آجر نسوز یا سیمان نسوز است که المنت های حرارتی در کنارش قرار داده شده با روشن شدن دستگاه شروع به تولید حرارتی می کند. بدنه این دستگاه معمولاً از جنس ورق ها فولادی با رنگ الکترواستاتیک است و به ترموتر دیجیتالی، ترموستات و زمان سنج دیجیتالی مجهز می باشد.

کوره خاکستر ساز

این دستگاه جهت محاسبه تغییر وزن مواد هنگام احتراق ،سوزاندن ، حذف مواد به منظور پاک سازی و بررسی موادی مانند پلاستیک ،غذا، چربی حیوانات استفاده می شود.

کوره مایکروویو

در این وسیله با استفاده از انرژی امواج مایکروویو نمونه را از درون گرم می کند. مزیت این کوره نسبت به مدل های دیگر بازدهی بالای انرژی و نیز گرمایش سریع و یکنواخت آن می باشد.

مطالب پیشنهادی
تجهیزات آزمایشگاهی چیست؟

کوره لوله ای

دستگاه کوره آزمایشگاهی لوله ای از اتاقک های استوانه ای ساخته شده که به وسیله المنت های حرارتی احاطه شده اند و باعث گرم شدن سریع مواد بازیابی خنک شدن می شود. از این دستگاه برای سنتز و تصفیه ترکیبات غیر ارگانیک و نیز ترکیبات ارگانیک استفاده می شود. البته که خود این کوره شامل چند نوع می باشد.

کاربردها

کوره آزمایشگاهی که وظیفه گرمایش و یکنواخت کردن دما را به عهده دارد برای انجام پروژه های آزمایشگاهی استفاده می شود. به طوری که این وسیله برای انجام آنالیز ها ترکیبی و شیمیایی، گرما دادن بخش های فولادی و گرما دادن اشیاء تا به دمای بالا برسد استفاده می شود. در واقع از این دستگاه برای گرم کردن نمونه، خشک کردن، پخت قالب و استریل کردن، تست شوک پذیری حرارتی، تست های مخرب و تست های متالوژی مورد استفاده قرار می گیرند.

دستگاه کوره آزمایشگاهی در آزمایشگاه های صنایع پزشکی و دارویی، متالوژی، پلیمر، نفت و گاز، صنایع غذایی، صنایع مواد، صنایع شیمیایی، صنایع ذوب صنایع سرامیک کاربرد بسیار گسترده ای دارند.

دستگاه کوره آزمایشگاهی

نحوه کار با کوره آزمایشگاهی

  • دقت کنید تا دستگاه در ارتفاع مناسبی از سطح زمین و در نزدیکی هواکش نصب گردد.
  • بعد از اتصال دستگاه به جریان برق با فشردن دکمه power دستگاه را روشن کنید.
  • پس از نمایان شدن دمای فعلی روی نمایشگر دستگاه با فشار دادن کلید ↙ و نمایان شدن علامت TMP، می توان دمای دستگاه را تنظیم کرده و برای ذخیره آن در حافظه ، دکمه SET را فشار می دهیم .
  • دستگاه کوره آزمایشگاهی دارای ترموستات و ترمومتر دیجیتال است به اضافه اینکه قابلیت نصب زمان سنج دیجیتال را هم دارد.
  • همانطور که گفته شد این دستگاه گرمای بالایی تولید می کند که در زمان کار باید دقت کنید تا درب آن زیاد باز نماند چرا که در این صورت حرارت تولید شده داخل دستگاه به سرعت خارج می شود.
مطالب پیشنهادی
دستگاه کاربردی آب خالص ساز

نکته

دستگاه کوره آزمایشگاهی بسیار پر استهلاک است زیرا برای مدت زمان طولانی و در دمای بسیار بالا کار می کند . به همین دلیل نسبت به سایر دستگاه های مورد استفاده در آزمایشگاه زود تر دچار فرسودگی می شوند .

دستگاه کوره آزمایشگاهی

قیمت خرید

به دلیل اهمیت و کاربرد بسیار گسترده ای که انواع دستگاه کوره آزمایشگاهی دارند. موارد مختلفی بر روی قیمت آن تاثیر گذار است. قیمت این دستگاه متناسب با ساختار نوع و مواد به کار گرفته شده در ساخت و تجهیزایت که دارد متفاوت است. مقدار حجم محفظه و محدوده دمایی در تعیین قیمت کوره موثر است . هر چقدر حجم محفظه بیشتر و محدوده دمایی گسترده تر باشد قیمت دستگاه بیشتر است. برای خرید و مشاوره دستگاه های آزمایشگاهی می توانید با مشاوران پارمیس طب در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *