هات پلیت آزمایشگاهی چیست؟

ترازو-آزمایشگاهی
شناختن انواع ترازو آزمایشگاهی
بهمن 12, 1399
تانک نیتروژن
تانک نیتروژن چه کاربردهای دارد؟
اسفند 10, 1399

هات پلیت آزمایشگاهی چیست؟

یکی از تجهیزات آزمایشگاهی پرکاربرد و مورد استفاده هات پلیت آزمایشگاهی می باشد. که به عنوان همزن حرارتی برای ترکیب کردن و حل کردن محلول ها و نیز گرم کردن نمونه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

نحوه عملکرد هات پلیت آزمایشگاهی

برای گرم کردن نمونه به دو روش می توانید عمل کنید. روش اول به این صورت است که برای گرم کردن محلول ها از تماس غیر مستقیم ظروف با هات پلیت استفاده کنید. به این شکل که با معلق سازی ظروف شیشه ای در بالای صفحه هات پلیت و عدم تماس مستقیم که دمای ظرف کاهش پیدا می کند و سپس سبب گرم شدن محلول می شود. روش دیگر آن با قرار گرفتن ظرف شیشه ای بالای صفحه هات پلیت ورقه قلعی را از بالا تا پایین سطح دستگاه می پوشانیم از این طریق محلول موجود درون ظرف به تدریج گرم می شود.

انواع هات پلیت

هم اکنون هات پلیت ها با قابلیت های بالای که به صورت هم زمان حرارت می دهد و همزن نیز می باشد به بازار عرضه می شوند. از انواع هات پلیت آزمایشگاهی می توان به دسته بندی زیر اشاره نمود.

هات پلیت استیرر

کاربردها

هات پلیت در محیط آزمایشگاهی به عنوان یک دستگاه مستقل از دیگر تجهیزات مورد استفاده قرار می گیرد. ولی هات پلیت به عنوان جایگزینی برای مشعل های یک اجاق یا برای بخش بالایی یک کوره کوچک قابل استفاده می باشد.
هات پلیت یا همزن حرارتی یک دستگاه آزمایشگاهی کوچک رو میزی است که با بیش از دو المنت حرارتی الکتریکی یا مشعل گازی ساخته شده است. که برای گرم کردن مایعات و جامدات کاربرد دارد با این ویژگی که دمای مواد در یک سطح خاص حفظ می شود. اغلب هات پلیت آزمایشگاهی دارای یک طیف دمایی قابل تنظیم می باشد. و برخی دارای تایمر می باشند که منبع حرارتی را بعد از زمان مشخصی خاموش می کند. امروزه هات پلیت‎ها قادر به این هستند که عمل همزدن و حرارت دادن محلول‎ها و مواد آزمایشگاهی را به شکل هم‌ زمان انجام دهند.

مطالب پیشنهادی
شناختن نانو دراپ آزمایشگاهی

هات پلیت آزمایشگاهی

تذکرات نصب هات پلیت

  1. همیشه صفحه همزن حرارتی را به پریز برق مناسب و دارای سیم زمینی وصل نمایید.
  2. بعد از انجام هر اقدام معمولی جهت نگهداری، دو شاخه دستگاه را از پریز بکشید.
  3. اگر با محلول های آتش زا کار می کنید از وسایل حفاظت ایمنی فردی مانند: عینک و دستکش آزمایشگاهی استفاده نمایید.
  4. توجه داشته باشید که سطح صفحه تا زمان طولانی بعد از قطع برق همچنان گرم می باشد.
  5. از قرار دادن مواد قابل اشتعال در اطراف دستگاه خود داری کنید.
  6. یک فضای خالی در اطراف دستگاه در نظر بگیرید تا اتصالات دستگاه و مواد مورد نیاز را بتوانید در این فضا قرار دهید.
  7. از قرار دادن ظروفی که وزن آن ها از مقداری که ادعا شده توسط سازنده بیشتر است بر روی صفحه هات پلیت آزمایشگاهی خود داری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *