معرفی همزن مکانیکی

یخچال آزمایشگاهی ایستاده
معرفی یخچال آزمایشگاهی
ژوئن 26, 2022
دستگاه ترموسایکلر
شناختن دستگاه ترموسایکلر
جولای 31, 2022
یخچال آزمایشگاهی ایستاده
معرفی یخچال آزمایشگاهی
ژوئن 26, 2022
دستگاه ترموسایکلر
شناختن دستگاه ترموسایکلر
جولای 31, 2022

معرفی همزن مکانیکی

همزن مکانیکی آزمایشگاهی

همزن آزمایشگاهی مکانیکی از جمله تجهیزات آزمایشگاهی است که به شکل متداول در آزمایشگاه های مختلف استفاده می شود. همزن مکانیکی به اسامی دیگر مثل مخلوط کن آزمایشگاهی ،میکسر آزمایشگاهی نیز معروف است. مخلوط شدن سیالات از فرآیندها مهم در صنایع می باشد. همزن یا میکسر می تواند یک یا چند سیال که هر کدام فاز گاز ،مایع یا جامد دارد را مخلوط نماید.

مشخصات دستگاه همزن مکانیکی آزمایشگاهی

همزن مکانیکی این امکان را برای کاربر فراهم می کند تا از دستگاه  در مدت زمان طولانی بتواند استفاده کند. هر چند در صورت کار مداوم دمای موتور افزایش پیدا می کند اما ساختار مناسب سطح کننده در طراحی سبب کاهش دما شده است. و می تواند بدون آسیب رساندن به موتور دستگاه از آن در مدت زمان طولانی استفاده کرد. ضمن اینکه دستگاه به شکلی طراحی شده تا کاربر جهت برداشتن ظروفی که در زیر قسمت پره قرار می گیرند نیازی به جا به جا کردن دستگاه نداشته و فقط با آزاد کردن قفل پره همزن میله را به سمت بالا هدایت کرد و ظرف خود را بردارند.

همزن مکانیکی آزمایشگاهی

ویژگی ها

رنج سرعت 40 تا 1000 دور بر دقیقه
ماکزیمم حجم آب 20 لیتر
تایمر دیجیتال 1ز 1 دقیقه تا 99 ساعت یا یکسره
دارای 3 مدل حرکتی Vibration، Reciprocal, Rotational
میکسر خنک کننده ی پایدار
به همراه میله و پایه و یک عدد پره
مخلوط کردن سریع، طراحی شده با قابلیت مخلوط کردن مایعات تا حجم 20 لیتر
مناسب برای مخلوط کردن محلول ها تا محدوده ی متوسط ویسکوزیته (از 1000 تا 10000 mPa.s)
ترکیبی نو آورانه از سه نوع حرکت، سطح ترکیبات همگن را فراهم می کند به دلیل ترکیبی متوالی از جریان های آشفته و لامینار که باعث می شود مواد به سرعت تجزیه شوند.
دارای انرژی کار آمد و ایمن، با منبع تغذیه ی خارجی 12 وات

مطالب پیشنهادی
آشنایی با دستگاه ورتکس آزمایشگاهی

کاربرد همزن مکانیکی آزمایشگاهی

از شکیر یا همزن آزمایشگاهی در صنایع تولیدات دارویی و داروسازی ،آزمایشگاه های شیمی، صنایع آرایشی بهداشتی ،صنایع رنگ سازی ، غذایی ،شیمیایی و… استفاده می شود. کاربردها زیادی در صنایع که ذکر شده دارند به طور مثال مخلوط کردن معرف ها متعدد یک آزمایش، یا ترکیب کردن یک نمونه آزمایشی با نمونه دیگر ، یا در رقیق کردن یک محلول کاربرد دارد.

مواردی که از این دستگاه استفاده می شود.

  • افزایش سرعت واکنش
  • مخلوط کردن مایعات با یکدیگر
  • افزایش روند انتقال دما ( در هر دو حالت گرم کردن یا خنک کردن )
  • یکنواخت نگه داشتن مایعات در حین فرآیند همزدن یا میکس شدن
  • همزن آزمایشگاهی مکانیکی به منظور مخلوط کردن مایعات استفاده می شوند.

همزن مکانیکی آزمایشگاهی

نکات کلیدی در دستگاه همزن آزمایشگاهی

از نصب درست دستگاه همزن مکانیکی آزمایشگاهی اطمینان حاصل کنید. همزن عموماً بر روی میز آزمایشگاهی یا میز جداگانه‌ای نصب می‌شود. پیش از به‌کارگیری دستگاه اطمینان حاصل کنید دستگاه در حین کار تکان یا لیز نمی‌خورد و به نمونه یا فرد آسیب نمی‌رساند. ارتعاشات ناشی از حرکت همزن مکانیکی می‌تواند سبب شل شدن گیره‌ها شود؛ بنابراین پس از هر بار استفاده از محکم بودن گیره‌ها در جهات مختلف اطمینان حاصل کنید.

از محکم شدن محور هدایت‌ شونده و پروانه مطمئن شوید. جدا از حصول اطمینان از محکم بودن گیره‌ها، باید مطمئن شوید پروانه در داخل همزن به‌خوبی جای گرفته و قفل‌شده است. در بعضی دستگاه‌ها قفل شدن پروانه همزن به کمک کلید و در برخی با دست انجام می‌شود. هنگام جای دادن پروانه در دستگاه سعی کنید آن را به‌صورت تراز و از مرکز درون قفل جای دهید. در غیر این صورت ممکن است احساس کنید پره به‌ خوبی قفل‌ شده ولی در حین حرکت پروانه از جا خارج‌ شده و موجب شکستن ظرف و ایجاد خطر شود.

مطالب پیشنهادی
شناختن نانو دراپ آزمایشگاهی

پروانه را پس از هر بار استفاده تمیز کنید. به‌ علاوه بخش اصلی دستگاه که موتور را درون خود جای‌ داده باید به‌ طور مرتب با یکپارچه نرم و آب تمیز شوند. حتی اگر نمونه به این محفظه پاشیده نشود، میزان جمع شدن گردوغبار در این ناحیه زیاد است. به‌علاوه حین هم زدن ممکن است در اثر لرزش این گردوخاک وارد نمونه شود. پروانه نیز باید تمیز باشد تا موجب آلودگی نمونه نشود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *