کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی

دستگاه بن ماری چیست؟
اکتبر 9, 2022
تیتراسیون
فرآیند تیتراسیون
نوامبر 1, 2022
دستگاه بن ماری چیست؟
اکتبر 9, 2022
تیتراسیون
فرآیند تیتراسیون
نوامبر 1, 2022

کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی

کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی

به فرایند استاندارد سازی یا تنظیم تجهیزات اندازه گیری برای کمک به ارائه نتایج دقیق تر کالیبراسیون می گویند. کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی در ساده ترین شکل خود مقایسه یک ابزار با یک استاندارد شناخته شده است. تجهیزات آزمایشگاهی با گذشت زمان، به دلیل اصطحلاک، کارکرد ناصحیح، شرایط آب و هوایی و بسیاری از عوامل دیگر، از حالت ایده‌آل یا بهینه عملکردی خود فاصه می‌گیرند. نتایج ارائه شده برای یک آنالیز باید قابل اعتماد، دقیق و قابل تکرار باشند. با توجه به اهمیت وجود دقت بالا در تجهیزات آزمایشگاهی و نتایج ارائه شده،.هدف از کالیبراسیون به حداقل رساندن هرگونه عدم قطعیت یا خطای اندازه‌گیری با اطمینان بالا از صحت نتیجه‌های ارائه شده است.

چگونگی کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی

در عمل، کالیبراسیون شامل تصحیح کردن می شود. با گذشت زمان دقت هر دستگاه اندازه گیری شروع به کم شدن می کند این کاهش به خاطر کاهش دقت به دلیل فرسایش طبیعی قطعات مختلف است. اما به دلیل محیط نامناسب یا شوک مکانیکی و الکتریکی اتفاق می افتد. سرعت کاهش این تجهیزات می تواند با توجه به شرایط محیطی متفاوت باشد.

این روش وجود دارد برای اینکه اطمینان را به وجود آورد که شما می توانید با خیال راحت و ایمنی کامل از ابزار مورد نظر برای کسب نتایج صحیح مورد نیاز خود استفاده کنید. یک نوع اطمینان کیفی است. حتما شما ارزش تجهیزات آزمایشگاهی الکتریکی را می دانید و نسبت به دقیق بودن دستگاه ها حساس هستید.

کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی

هدف از کالیبراسیون

  1. برای اطمینان از قرائت هایی که از دستگاه صورت می گیرد
  2. برای تعیین درستی مقادیر خوانده شده از دستگاه
  3. برای استقرار قابلیت ردیابی دستگاه به استاندارد ها مرجع
مطالب پیشنهادی
دستگاه کاربردی آب خالص ساز

دوره های زمانی برای کالیبراسیون

بعد از یک رویداد اگر ابزار شما ضربه بخورد ،بیش از حد توان بر روی آن قرار گرفته یا اینکه تیزی خاصی به آن وارد شود آن دستگاه را برای کالیبراسیون بفرستید. به علاوه اینکه سلامت قطعات را بررسی کنید. کالیبراسیون بسته به دستگاه و نیازی که دارید در دوره های زمانی مختلف کالیبره می شود.

ماهیانه

هر سه یا شش ماه یک بار در صورتی که اندازه گیری ها مهم را انجام می دهید. یک چرخه زمانی کوتاه بین کالیبراسیون ها به معنای احتمال کمتر داشتن نتایج مشکوک است.

سالیانه

در حالی که به صورت ترکیبی اندازه گیری ها مهم و غیر مهم را انجام می دهید کالیبراسیون به شکل سالیانه تعادل صحیح بین احتیاط و هزینه را برقرار می کند.

هر چند سال یک بار

اگر تنها اندازه گیری ها مهم را انجام می دهید و از ابزار سنجی خود خیلی استفاده نمی کنید. کالیبراسیون در فواصل زمانی طولانی تر می تواند مقرون به صرفه باشد.

کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی

عوامل تاثیرگذار در تعیین دوره کالیبراسیون

  • نوع دستگاه تحت کالیبراسیون
  • توصیه سازنده دستگاه مورد نظر
  • وسعت و شدت استفاده از دستگاه
  • سوابق نگهداری و تعمیر دستگاه
  • نتایج کالیبراسیون قبلی دستگاه
  • میزان آموزش و مهارت پرسنل ارائه دهنده خدمات

انواع کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی

از آنجایی که در تجهیزات آزمایشگاهی سنسورهای متفاوتی برای سنجش المان ها مختلف بکار می رود بدیهی است که کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی تاثیر بسیار مهمی در کیفیت نتایج حاصله دارد. کالیبراسیون وسایل و تجهیزات آزمایشگاهی به سه طریق انجام می شود. روش اول برای بدست آوردن خطا و ثبت نتایج حاصله است. روش دوم، روش اول را در برگرفته به اضافه اینکه نتایج حاصله با استاندارد و دستور العمل مربوطه مقایسه شده و وضعیت وسیله از جهت قبول یا رد آن مشخص می شود. راه سوم روش دوم را در برگرفته و تنظیم تعمیر یا حذف خطای ایجاد شده را شامل می شود.

مطالب پیشنهادی
راهنمای خرید سمپلر آزمایشگاهی

پارمیس طب از ارائه دهندگان تجهیزات آزمایشگاهی برندهای معتبر دنیا می باشد که می توانید با همکاران تماس گرفته از راهنمایی و مشاوره آنان استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *