دستگاه بن ماری چیست؟

خرید میکروسکوپ آزمایشگاهی
انتخاب میکروسکوپ آزمایشگاهی
سپتامبر 18, 2022
کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی
کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی
اکتبر 23, 2022
خرید میکروسکوپ آزمایشگاهی
انتخاب میکروسکوپ آزمایشگاهی
سپتامبر 18, 2022
کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی
کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی
اکتبر 23, 2022

دستگاه بن ماری چیست؟

دستگاه بن ماری یا نام دیگر آن حمام آب وسیله ای است که در اکثر آزمایشگاه ها از قبیل آزمایشگاه های مراکز تحقیقاتی، کلینیکی، آموزشی و صنایع غذایی و فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرد. بن ماری یک واژه فرانسوی به معنی حمام آب می باشد. این دستگاه برای گرم کردن تدریجی و یکنواخت محلول ها از دمای محیط تا 100 درجه سانتی گراد استفاده می شود. از این وسیله برای گرم کردن معرف ها و ذوب کردن نمونه ها نیز استفاده می شود.

دستگاه بن ماری

در ابتدا این دستگاه تشکیل شده از یک مخزن پر از آب است. که می توان فراورده های خونی منجمد را به جهت ذوب کردن و گرم کردن در داخل آن قرار داد. این دستگاه مجهز به درپوش است که این امکان وجود دارد با برداشتن درپوش مواد شیمیایی که منجمد هستند را درون جایگاه قرار دهید. قطعات تشکیل دهنده این ابزار آزمایشگاهی شامل صفحه نمایش ،درب مخزن،پانل خارجی ،کنترلگر الکتریکی ،دماسنج،همزن و… را نام برد. ضمن اینکه دما سنج و همزن به منظور ثابت نگه داشتن دما در برخی از بن ماری ها وجود دارد.

 

ویژگی ها

جنس دستگاه بن ماری از استیل یا فولاد انتخاب می شود. چرا که استیل از گروه فلزات که مقاومت بالایی در برابر حرارت و زنگ زدگی دارد و در برخورد با اجسام دچار خرابی نمی شود. فولاد نیز از دسته فلزات مرغوب با کیفیت است که ضد سایش و ضد زنگ زدگی و طول عمر بالایی دارد. سطح داخلی بن ماری با رنگ الکترواستاتیک پوشیده شده است. چرا که این رنگ از سطح مقاومت و چسبندگی بالایی برخوردار است. مصرف برق این دستگاه از طریق جریان برق شهری تامین می شود. از دیگر قطعات این دستگاه می توان به پنل خارجی اشاره کرد. به طوری که تمام کلیدها کنترل روی این پنل متصل شده است. که هر کدام مربوط به بخشی و کارایی تعبیه شده اند تا عملیات را بهترین شکل جلو برود.

مطالب پیشنهادی
همزن آزمایشگاهی (شیکر) چیست؟

عملکرد دستگاه

در آغار کار دو شاخه دستگاه بن ماری را به برق شهری وصل کرده و سپس دکمه استارت را می زنید. دستگاه دیجیتال است و در این موقع روشن می شود. البته که می توان با تنظیم تایمر مدت زمان عملیات را تنظیم نمود. برای استفاده از بن ماری بهتر است همیشه مخزن آن پر از مایعات یا آب باشد. چرا که خالی بودن مخزن دستگاه سبب افزایش دما آن می شود. به علاوه در طراحی این دستگاه از کنترلگری استفاده شده که ساختار ساده ای دارد.

دستگاه بن ماری

موارد ایمنی در حین کار

  • سطح مایع مورد نظر درون محفظه داخل بن ماری باید به اندازه ای باشد که بعد از قرار گرفتن نمونه داخل آن ارتفاع سطح مایع از کف محفظه تانک 4 تا 5 سانتی متر باشد.
  • در صورت وجود آلودگی در آب بن ماری، سریعا آب آن را به طور کامل تخلیه و بعد از شستشو محفظه آن را از آب تمیز پر کنید.
  • از تمیز کردن بن ماری با مواد شیمیایی و سفید کننده خود داری کنید.
  • دستگاه در مسیر جریان هوا قرار نداشته باشد.
  • از مایعاتی که دارای مقادیر بالایی کلر هستند اجتناب کنید.
  • در دماهای بالا درب دستگاه کاملا بسته باشد.
  •  در صورتی لوله یا ظرف در بازی داخل دستگاه قرار می دهید مراقب باشید که نمونه شما به آب نفوذ نکند.
نکات مهم
  1. دقت داشته باشید که تحت هیچ شرایطی نباید دستگاه بدون آب روشن شود. آب داخل دستگاه بهتر است از نوع آب مقطر باشد.
  2. آب دستگاه باید هر روز عوض شود تا طروات و تازگی داشته باشد.
  3. المنت ها از قابلیت تفکیک برخور دارند در نهایت می توانید در هر هفته یکبار اقدام به تمیز نمودن آن کنید تا از ایجاد رسوب و جرم جلوگیری شود.
مطالب پیشنهادی
آشنایی با تجهیزات آزمایشگاهی

پارمیس طب از ارائه دهندگان تجهیزات آمایشگاهی معتبر و برند ها شناخته شده برای انجام ازمایشات مهم و کاربردی می باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *