یخچال و فریزر آزمایشگاهی

ترازو-آزمایشگاهی
شناختن انواع ترازو آزمایشگاهی
ژانویه 31, 2021
ترازو-آزمایشگاهی
شناختن انواع ترازو آزمایشگاهی
ژانویه 31, 2021

یخچال و فریزر آزمایشگاهی

یخچال و فریزر آزمایشگاهی

یخچال و فریزر آزمایشگاهی از مهم ترین تجهیزات آزمایشگاهی و اصلی ترین دستگاه های برودتی و سرمایشی در آزمایشگاه ها می باشد. که وجود آن در هر آزمایشگاهی ضروری است. از این دستگاه برای نگه داری نمونه ها و محلول های مختلف در دمای 8-22 درجه سانتی گراد استفاده می شود. در جدار داخلی یخچال های آزمایشگاهی از ورق استیل ضد زنگ استفاده شده به دلیل اینکه این ماده در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاومت بالایی دارد و نیز از مقاومت حرارتی پایین برخوردار است. و اغلب این دستگاه ها دارای مانیتور های هستند که دما را به صورت آنلاین نمایش می دهند .

کنترل کیفیت در یخچال آزمایشگاهی

یخچال آزمایشگاهی مشابه یخچال معمولی است با این اختلاف که دماسنج مورد استفاده اختصاصی بوده و در بشر محتوی ضد یخ قرار می گیرد. با توجه به اهمیت یکنواختی دما در قسمت های مختلف دستگاه باید مطمئن شوید که دمای طبقات مختلف و حتی فضای تعبیه شده درب یخچال در محدوده قابل قبول قرار دارد. چنانچه دمای یخچال از محدود ه مجاز خارج شده و کاربر نتواند با تنظیمات موجود آن را اصلاح کند باید با تعمیر کار متخصص جهت سرویس یخچال تماس بگیرد.

یخچال و فریزر آزمایشگاهی

نحوه کار با یخچال و فریزر آمایشگاهی

یخچال باید در سطح کاملاً افقی در سردترین نقطه ساختمان به دور از گرما و نور مستقیم خورشید قرار بگیرد. به طوری که فضای کافی در پشت و دو طرف آن وجود داشته باشد تا هوا به طور کامل از پشت و اطراف آن جریان یابد. درب یخچال و فریزر آزمایشگاهی باید پس از هر بار استفاده به طور کامل بسته شده و دمای آن در محدوده 2 الی 8 درجه سانتی گراد قرار داشته باشد میانگین دمای مناسب برای یخچال 4 درجه سانتی گراد است. برای فرآورده های خونی نیاز به یخچال مخصوص بانک خون می باشد. همچنین برای کنترل دما می توانید از دماسنج جیوه ای استفاده نماید. چیدمان مواد داخل یخچال باید به نحوی باشد که کیت ها با کمی فاصله از یکدیگر و از دیواره های جانبی قرار بگیرند.

مطالب پیشنهادی
هود شیمیایی از مهم ترین وسایل آزمایشگاهی

نحوه نگه داری

نکاتی که در نگه داری مستمر از این دستگاه ها وجود دارد که باید به آن توجه داشت. اگر در کف یخچال و فریزر آزمایشگاهی آب مشاهده کردید هر روز آن را با محلول رقیق بیکربنات سدیم تمیز نمایید. اگر آلودگی ناشی از مایعات بیولوژیک در یخچال های آزمایشگاهی مشاهده کردید حتما از محلول ضد عفونی کننده استفاده کنید. نواحی بیرونی یخچال و فریزر آزمایشگاهی به طور مداوم باید تمیز شود.

یخچال و فریزر آزمایشگاهی

ویژگی ها

یخچال و فریزر آزمایشگاهی دارای فن سیرکولاسیون برای چرخش مناسب هوا می باشد به طوری که چرخش هوا در تمام طبقات صورت می گیرد. و همچنین اینکه طبقات به صورت متحرک بوده و قابلیت افزایش و کاهش ارتفاع را خواهد داشت. کنترلر این دستگاه با کیفیت بالا تضمینی برای کنترل کردن دقیق دما می باشد. این دستگاه دارای درب قفل دار که مجهز به شیشه دو جداره می باشد و اینکه بین دو شیشه گاز آرگون تزریق شده تا از تعریق داخل شیشه جلو گیری نماید. این دستگاه دارای سیستم آلارم مکانیکی و صوتی می باشد که در صورت انحراف دما آژیر صوتی آن عمل می کند.

انتخاب یک یخچال و فریزر آزمایشگاهی

ساخت و طراحی این دستگاه در راستای این هدف است که استاندارد های سخت گیرانه تری را به نسبت استاندارد های واحد های تجاری و خانگی رعایت نمایند. ذخیره مواد دارویی، پلاسما و خون و… برای مثال باید در طیف های دمای بالا باشد تا بتواند جلوی از دست رفتن خصوصیات و یا فاسد شدن آن ها را بگیرد.

یخچال و فریزر آزمایشگاهی

طراحی و ساخت

چیزی که در تمامی یخچال و فریزر آزمایشگاهی مشترک است سیستم های سرد کردن با قابلیت بالا است که دما را در محدوده پارامترهای از قبل تعریف شده نگه می دارد و برنامه ریزی آن برای حفظ کنترل دمایی بوده است. عامل بعدی اندازه و عملکرد این دستگاه است. عرضه یخچال و فریزر آزمایشگاهی به طور مثال در واحد های ایستاده با مدل های دارای درهای محکم یا شیشه ای معولی، شیشه ای دو جداره یا سه جداره می باشد مدل های جمع و جور و کوچک یخچال و فریزر آزمایشگاهی نیز دیده می شوند.

مطالب پیشنهادی
آشنایی با دستگاه سانتریفیوژ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *