دانستن انواع شیکر آزمایشگاهی

آون آزمایشگاهی چیست؟
آون آزمایشگاهی چیست؟
مارس 16, 2024
آون آزمایشگاهی چیست؟
آون آزمایشگاهی چیست؟
مارس 16, 2024

دانستن انواع شیکر آزمایشگاهی

انواع شیکر آزمایشگاهی

شیکر آزمایشگاهی از جمله تجهیزات آزمایشگاهی است که این دستگاه برای مخلوط کردن ترکیب کردن و هم زدن مواد که با تکان دادن این عملیات انجام می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر لازم است تا انواع شیکر آزمایشگاهی را بشناسید. از این دستگاه عمدتا در زمینه ها شیمی و زیست شناسی استفاده می شود.

انواع شیکر آزمایشگاهی

شیکر ورتکس

این نوع شیکر در واقع یک دستگاه کوچک است که برای مخلوط کردن نمونه های داخل لوله و ویال کوچک مورد استفاده قرار می گیرد. این ابزار با قرار دادن ویال روی صفحه تکان دهنده و روشن کردن آن توسط کاربر کار می کند. در نهایت ویال همراه با صفحه تکان داده می شود. شیکر ورتکس از نظر تنظیم سرعت بسیار متغیر است. چرا که سرعت تکان دادن را می توان با چرخاندن یک سوئیچ به طور مداوم در حین تکان دادن تغییر داد.

شیکر صفحه ای

این دستگاه دارای یک تخته میز است که به صورت افقی نوسان می کند مایعاتی که مشخص شده تا هم زده شوند. در لیوان شیشه یا ارلن که روی میز قرارمی گیرد. در برخی موارد داخل لوله ها آزمایش یا ویال که در سوراخ هایی در صفحه قرار می گیرند نگهداری می شوند. شیکر صفحه ای را می توان با سایر دستگاه ها مانند میکسر چرخشی ترکیب کرد.

شیکر اوربیتالی

این مدل از انواع شیکر آزمایشگاهی دارای حرکت تکان دهنده دایره ای با سرعت آهسته است. این محصول در آزمایشگاه های میکروبی جهت تهیه محیط کشت مناسب است. از ویژگی های این دستگاه که لرزش ایجاد نمی کند و در مقایسه با سایر انواع شیکر حرارت کمی تولید می کند که آن را برای کشت میکروب ایده آل می کند.

مطالب پیشنهادی
دستگاه بن ماری آزمایشگاهی
شیکر انکوباتور

این دستگاه را می توان ترکیبی از انکوباتور و شیکر دانست. شیکر انکوباتور توانایی تکان دادن در همین حال شرایط مناسب را برای انکوباتور میکروب ها یا تکثیر DNA حفظ می کند. این مدل شیکر بسیار مفید است چرا که برای رشد یک سلول به اکسیژن و مواد مغذی نیاز است. که احتیاج به تکان دادن دارند تا بتوانند به طور مساوی در محیط کشت توزیع شود.

شیکر پلیت

انواع حرکات شیکر

حرکات انواع شیکر آزمایشگاهی شامل حرکت دورانی ، رفت و برگشتی ، چرخشی ،الاکلنگی و زاویه دار و لرزشی هستند. در آزمایشگاه ها از انواع شیکر آزمایشگاهی با قابلیت ها متفاوت استفاده می شود.

مزایای شیکر آزمایشگاهی

هر کدام از انواع شیکر آزمایشگاهی دارای مزایا ویژه ای می باشد. که در نتیجه وجود این دستگاه را در هر آزمایشگاهی الزامی می کند.

مخلوط کردن یکنواخت

انواع شیکر آزمایشگاهی به دلیل قابلیت تنظیم سرعت و شدت تکان مواد را به صورت یکنواخت مخلوط می کند. که این امر برای انجام آزمایش و تهیه نمونه ها یکنواخت بسیار مهم است.

انعطاف پذیری

انواع شیکر آزمایشگاهی طراحی شده اند تا این امکان را فراهم آوردند که شیکر مناسب برای نیاز ها مختلف وجود داشته باشد. از جمله شیکر مکانیکی ، ارتعاشی ، گرمایی

کاربرد گسترده

شیکر آزمایشگاهی در زمینه های گوناگونی از جمله شیمی ، بیولوژی، فیزیک ، دارو سازی و صنایع غذایی کاربردهای گسترده دارد.

صرفه جویی در زمان و انرژی

استفاده از انواع شیکر آزمایشگاهی به کاربر این امکان را می دهد که در زمان کمتر و با صرفه جویی در انرژی مواد را مخلوط کرده و آزمایش خود را انجام دهند.

مطالب پیشنهادی
شناخت انواع اینکوباتور آزمایشگاهی

همزن آزمایشگاهی

جمع بندی

شیکر نیز مانند دیگر تجهیزات آزمایشگاهی بسیار نقش مهم و اساسی در آزمایشگاه دارد. برای تهیه این وسایل از برندهای معتبر و شناخته شده مانند Biosan ،Blue- ray، AFI   می توانید با مجموعه پارمیس طب در ارتباط باشید و از همکاران ما مشاوره و اطلاعات لازم را دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *