آون آزمایشگاهی چیست؟

بهترین تجهیزات آزمایشگاهی
انتخاب بهترین تجهیزات آزمایشگاهی
فوریه 18, 2024
انواع شیکر آزمایشگاهی
دانستن انواع شیکر آزمایشگاهی
آوریل 28, 2024
بهترین تجهیزات آزمایشگاهی
انتخاب بهترین تجهیزات آزمایشگاهی
فوریه 18, 2024
انواع شیکر آزمایشگاهی
دانستن انواع شیکر آزمایشگاهی
آوریل 28, 2024

آون آزمایشگاهی چیست؟

آون آزمایشگاهی چیست؟

آون آزمایشگاهی وسایل مختلف را با استفاده از حرارت بالا خشک و استریل می کند. که این دستگاه در زمینه هایی زیست شناسی داروسازی و در پزشکی قانونی استفاده می شود. در این متن به این موضوع که آون آزمایشگاهی چیست می پردازیم.

آون آزمایشگاهی چیست؟

آون آزمایشگاهی چیست؟ آون یکی از پرکاربردترین تجهیزات آزمایشگاهی که در بیشتر آزمایشگاه ها وجود دارد. در واقع آون آزمایشگاهی به منظور خشک کردن ، ذوب و انجام فرایندهای دیگر که نیاز به دمای بالا و حفظ دمای ثابت دارد استفاده می شود.

دستگاه آون آزمایشگاهی در مدل ها و ظرفیت های مختلف با توجه به کارایی مورد انتظار از آن تولید می شود. این دستگاه با توجه به کارکرد و ماهیت خود، با نام آون آزمایشگاهی شناخته می شود.

دسته بندی آون آزمایشگاهی

یکی از تجهیزات آزمایشگاهی اصلی و پرکاربردی است که در هر آزمایشگاهی معمولا وجود دارد. در واقع این دستگاه به سه دسته عمده تقسیم می شود.

پختن : گرما دادن به محیط کشت بدون از بین بردن رطوبت موجود در محیط

خشک کردن : رساندن نمونه به بهینه ترین حالت ممکن از طریق از بین بردن رطوبت

درمان کردن : در واقع این فرایند ترکیبی از حالت خشک کردن و پختن است. که سبب ایجاد تغییرات فیزیکی و شیمیایی در مواد می شود.

آون آزمایشگاهی چیست

چرا از آون آزمایشگاهی استفاده می شود؟

به دلیل  اینکه در فرایند آزمایش مواد، نباید هیچگونه آلودگی باکتری، ویروس، میکروارگانیسم، گردو غبار و رطوبت در مراحل کار اختلال ایجاد کند. به همین خاطر احتیاج است تا کلیه ظروف و مواد در آزمایشگاه به طور کامل استریل و خشک باشد. و راحت ترین راه استفاده از حرارت به کمک آون آزمایشگاهی است. آون آزمایشگاهی با کمک المنت هایی که در جداره میانی دارد فضای داخل محفظه را گرم می کند. وجود یک جداره در بین المنت ها و محل قرارگیری ظروف یا نمونه کمک می کند تا پرتوهای گرمایشی مستقیما به نمونه نرسد.

مطالب پیشنهادی
کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی

مدل های مختلف آون آزمایشگاهی

مدل های مختلف آون آزمایشگاهی چیست؟ این دستگاه براساس کاربردهای مختلفی که دارد سبب شده تا انواع مختلفی تولید و به بازار ارئه شود. ضمن اینکه ساختار متفاوت نیز در شکل گیری این انواع دخیل بوده است. به این صورت که برخی دارای محفظه آلومینیومی و برخی دارای محفظه آلومینیومی و برخی دیگر محفظه ای از جنس استیل ضد زنگ هستند. یا گروهی از آن ها امکان دارد به شکل هوشمند و کاملا دیجیتال و دسته ای دیگر تنها مجهز به تایمر باشد.

آون خشک کن

با کمک این نوع آون که بیشتر در صنایع داروسازی از آن استفاده می شود. با محفظه خلا عمل خشک کردن تجهیزات انجام می شود. جهت مکش هوا و ایجاد خلاء نیز یک پمپ خلاء در کنار یا زیر دستگاه تعبیه می شود. جنس بدنه آن نیز ممکن است از چدن آلومینیوم یا استیل ضد زنگ باشد.

آون همرفتی

این دسته از آون یک فن و یک المنت گرمایشی دارد. که گرمای مورد نیاز برای استریل را فراهم می کند. المنت ها امکان دارد حتی در خارج از دستگاه قرار داشته باشد. این امر موجب می شود تا از تابش مستقیم گرما به مواد جلوگیری شود. استفاده از فن جهت ایجاد جریان هوا در داخل محفظه ضرورت دارد. این نوع از آون در برخی از منابع به دسته های مختلفی از جمله همرفت مکانیکی و همرفت جاذبه تقسیم می شوند. که در آن ها از تجهیزات مختلفی همچون پنکه جهت ایجاد جریان همرفت دما استفاده می شود.

مجموعه پارمیس طب ارائه کننده برترین و با کیفیت برندهای مطرح دنیا در زمینه تجهیزات آزمایشگاهی می باشد.

مطالب پیشنهادی
معرفی نانو دراپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *