مشخصات دستگاه اکسیژن متر

ترازوی آنالیتیکال
ترازوی آنالیتیکال چه نوع ترازوی است؟
اکتبر 17, 2021
دستگاه رفرکتومتر
دستگاه رفرکتومتر چیست؟
نوامبر 28, 2021
ترازوی آنالیتیکال
ترازوی آنالیتیکال چه نوع ترازوی است؟
اکتبر 17, 2021
دستگاه رفرکتومتر
دستگاه رفرکتومتر چیست؟
نوامبر 28, 2021

مشخصات دستگاه اکسیژن متر

دستگاه اکسیژن متر

اندازه گیری میزان اکسیژن محیط و مایعات به خصوص در تعیین کیفیت آب اهمیت بسیار بالایی دارد. برای اندازه گیری اکسیژن از دستگاهی به نام اکسیژن متر استفاده می شود که دارای دو نوع مایع و محیط می باشد. البته برخی از مدل ها قابلیت اندازه گیری اکسیژن در هر دو حالت مایع و محیط را دارند. این دستگاه از تجهیزات آزمایشگاهی بسیار دقیق می باشد که کاربرد فراوانی دارد.

انواع دستگاه اکسیژن متر

اکسیژن متر قلمی : این دستگاه از نظر ابعاد کوچک ترین نوع اکسیژن متر می باشد و از لحاظ قیمتی ارزان تر از سایر مدل ها بوده و طول عمر کمتری دارد. البته ایراد این دستگاه غیر قابل تعویض بودن الکترود آن می باشد.

اکسیژن متر پرتابل : این وسیله قابلیت حمل و جا به جایی دارد و منبع تغذیه آن باتری بوده به علاوه اینکه الکترود اکسیژن متر پرتابل قابل تعویض می باشد.

اکسیژن متر رومیزی : این دستگاه که منبع تغدیه آن برق شهری و آداپتور بوده و نیز الکترود این نوع اکسیژن سنج قابل تعویض می باشد.

اکسیژن متر

نحوه عملکرد دستگاه

اکسیژن متر محلول دارای یک الکترود می باشد و نمونه درون محلول الکترود توسط غشایی که نسبت به اکسیژن خاصیت تراوایی دارد، نگهداری می شود. هنگامی که O2 از میان غشائی عبور می کند و به الکترود می رسد، الکترون و مولکول اکسیژن منتقل می شود. با انتقال الکترون، جریان از درون دستگاه اندازه گیری عبور می کند. همچنین دستگاه اندازه گیری جریان دارای یک آمپرسنج و یک الکترود مرجع است که مقدار جریان با مقدار اکسیژن محلول در نمونه متناسب می باشد. میزان انحلال اکسیژن در آب تابع قوانین گازها، قانون هنری می باشد.

مطالب پیشنهادی
شناختن چمبر دما و رطوبت

اکسیژن متر بر اساس کاربرد

اکسیژن سنج محیطی : از این نوع دستگاه بیشتر برای اندازه گیری میزان اکسیژن موجود در هوا استفاده می شود.

اکسیژن سنج مایع : برای اندازه گیری اکسیژن موجود در آب استفاده می شود. اندازه گیری میزان اکسیژن آب برای موجودات آبزی بسیار حیاتی است به علاوه مقدار اکسیژن موجود در آب بر میزان خورندگی آب تاثیر گذار می باشد.

نکته : در دستگاه اکسیژن متر میزان اکسیژن اندازه گیری شده بر حسب mg/L یا PPM نمایش داده می شود.

 

دستگاه اکسیژن متر

 

فاکتورهای انتخاب دستگاه

در مرحله اول با توجه به نوع کاربرد از بین قلمی ،پرتابل و یا رومیزی باید انتخاب کنید. دقت نمایید که دستگاه باید توانایی اندازه گیری اکسیژن را به درصد داشته باشد. به علاوه اینکه در انتخاب یک دستگاه خوب به مواردی چون توانایی اندازه گیری دما ،قابلیت کالیبره شدن ،امکان اتصال به کامپیوتر ،داشتن حافظه برای ثبت مقدارهای ماکزیمم و مینیمم، امکان اندازه گیری درصد شوری و میزان اسید و نیز محدوده اندازه گیری باید دقت شود.

کاربرد ها

دستگاه اکسیژن متر در صنایع مختلف مانند صنایع غذایی ،تصفیه آب ، اکسیژن متر پرورش آبزیان ،دامپزشکی، کشاورزی، تعیین کیفیت در فاضلاب و آزمایشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

دستگاه اکسیژن متر

قیمت و خرید دستگاه

کمپانی های مختلفی تولید کننده انواع اکسیژن مترهای رومیزی ،پرتابل و قلمی می باشند. این دستگاه ها با توجه به نوع شرکت های تولید کننده و کیفیت ساخت آن ها دارای قیمت های مختلفی می باشند. که به واسته نمایندگی های مختلف در بازار ایران به فروش می رسند. برای تهیه تجهیزات آزمایشگاهی معتبر کافی است تا به سایت پارمیس طب مراجعه نمایید.

مطالب پیشنهادی
معرفی سمپلر آزمایشگاهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *