موارد استفاده از پی اچ متر

ترازو آزمایشگاهی
کار با ترازو آزمایشگاهی
آوریل 3, 2022
لیست تجهیزات آزمایشگاهی
لیست تجهیزات آزمایشگاهی مهم
می 29, 2022
ترازو آزمایشگاهی
کار با ترازو آزمایشگاهی
آوریل 3, 2022
لیست تجهیزات آزمایشگاهی
لیست تجهیزات آزمایشگاهی مهم
می 29, 2022

موارد استفاده از پی اچ متر

کاربرد پی اچ متر

پی اچ متر از جمله تجهیزات آزمایشگاهی است که داشتن آن در آزمایشگاه الزامی است. یک دستگاه الکتریکی است که برای اندازه گیری فعالیت یون هیدوژن در محلول، بیشتر استفاده می شود. در تعریف ساده تر این ابزار اسیدی ،قلیایی یا خنثی بودن محلول را به صورت دقیق نشان می دهد. از کاربرد پی اچ متر می توان در صنایع آب و پتروشیمی ،کاغذ سازی ،صنایع غذایی ،داروسازی کشاورزی و صنایع فلزات اشاره کرد. در واقع، استفاده از این دستگاه راهی برای مشخص شدن اسیدی یا قلیایی بودن محلول مورد نظر است. این دستگاه آزمایشگاهی یک کمیت لگاریتمی را به کاربر نمایش می دهد.

کاربرد پی اچ متر

پی اچ جزء جدا نشدنی در زندگی است که به شدت هم تاثیر گذار می باشد. به این ترتیب می توان برای اندازه گیری میزان اسیدیته در فاضلاب که یک جزء حیاتی در فرایند تصفیه فاضلاب است. ضمن اینکه از این دستگاه برای تجزیه و تحلیل مقدار پی اچ محصولات غذایی  و محصولات شیمیایی برای اطمینان از ایمنی و کیفیت استفاده می شود.

استفاده از پی اچ متر در صنایع مختلف به این صورت است که

پی اچ سنج آب تصفیه آب، آکواریوم، استخر، هیدروپونیک و … استفاده می شود.
پی اچ سنج مواد غذایی این نوع پی اچ سنج بر روی مواد غذایی بدون آسیب رسیدن به محصول طراحی شده است. در محصولات مختلفی مانند گوشت محصولات لبنی محصولات غذایی و نوشیدنی کاربرد دارد. پی اچ سنج صنعتی در صنایع فلز ،رنگ آمیزی ،دود کردن ،تصفیه پساب و موارد دیگر استفاده می شود.

مطالب پیشنهادی
شناختن نانو دراپ آزمایشگاهی

نکته : هنگام کار با محلول های بازی و اسیدی بهتر است از دستکش و لباس های محافظ استفاده کنید.

کاربرد پی اچ متر

نحوه کار و عملکرد دستگاه پی اچ متر

این وسیله با وجود الکترود های خاصی که دارد با قرار گرفتن در یک مایع می تواند مقدار پی اچ اندازه گیری شده را روی صفحه نمایشگر خود نشان دهد. دقت و سرعت این ابزار نسبت به شناساگرهای معمولی اسید و باز بیشتر است به همین دلیل کاربرد پی اچ متر در صنایع بسیار گسترده می باشد. لازم به توضیح است که طیف پی اچ بین ۰ تا ۱۴ متغیر است. در محلول های اسیدی پی اچ بین صفر تا هفت و در مایعات بازی بین ۷ تا ۱۴ متغیر است. ph متر در واقع میزان یون H+ و OH- را در یک محلول مشخص می کند.

انواع پی اچ متر

پی اچ متر پرتابل از آن می توان برای تحقیقات میدانی یا در آزمایشگاه مورد استفاده قرار گیرد. و از ویژگی های آن می توان به قابلیت ذخیره داده ها اشاره کرد. از مزیت های آن قابل حمل بودن است که به راحتی می توان این دستگاه را جا به جا کرد.

پی اچ متر رومیزی این نوع دستگاه بیشتر مورد استفاده در آزمایشگاه قرار می گیرد.

کاربرد پی اچ متر

خرید دستگاه پی اچ متر

قیمت پی اچ متر بستگی به نوع برند و کشور سازنده آن متفاوت است و شما می توانید انواع این دستگاه را برحسب نوع کار خودتان از تجهیزات آزمایشگاهی پارمیس طب تهیه کنید. دقت کنید که برای کارهای حساس باید پی اچ متر دقیق تری خریداری کنید و هزینه بیشتری پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی
دستگاه تصفیه هوا ( ضد عفونی کننده محیط)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *