مدل ها دستگاه پی اچ متر

انواع سمپلر آزمایشگاهی
کارایی انواع سمپلر آزمایشگاهی
مرداد 30, 1401
خرید میکروسکوپ آزمایشگاهی
انتخاب میکروسکوپ آزمایشگاهی
شهریور 27, 1401

مدل ها دستگاه پی اچ متر

انواع پی اچ متر

PH فاکتور مهمی است که میزان اسیدی یا باز بودن آب و محلول های پایه آن را مشخص می کند. به این ترتیب محلول ها اسیدی پی اچ پایین تر و محلول ها بازی پی اچ بالاتری دارند. البته برخی محلول ها خنثی هستند. برای سنجش میزان اسیدی و باز بودن از دستگاه پی اچ متر استفاده می شود .که قصد داریم در این متن به معرفی انواع پی اچ متر بپردازیم.

انواع پی اچ متر

  1. پی اچ متر قلمی ارزان ترین و کوچک ترین نوع پی اچ متر می باشد. که در مقایسه با پی اچ متر پرتابل از دقت کمتری برخوردار است.
  2. پی اچ متر رومیزی در آزمایشگاه ها کاربرد دارد و با آدابتور تغذیه می شود. این پی اچ متر ها دارای نگهدارنده الکترود می باشند.
  3. پی اچ متر پرتاپل که با انرژی الکتریکی باتری کار می کند که در آزمایشگاه و محیط بیرون کارایی دارد. الکترودها این نمونه قابل تعویض هستند.

تعریف کامل پی اچ متر

پی اچ متر یکی از تجهیزات آزمایشگاهی و یک ابزار علمی مورد استفاده در آزمایشگاه ها برای اندازه گیری فعالیت ها هیدروژن یونی در انواع محلول می باشد. این دستگاه الکتریکی از مهمترین تجهیزات آزمایشگاهی است که برای تشخیص اسید و باز بودن به کار می رود. این ابزار آزمایشگاهی یک کمیت لگارتیمی را به کاربر نشان می دهد. تفاوت الکتریکی بودن هم به اسیدی یا قلیایی بودن مایعات بستگی دارد. به طور معمول پی اچ متر در آزمایشگاه های مختلف و کنترل کیفی مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع پی اچ متر

عملکرد پی اچ متر

نحوه کار این ابزار به شکلی است که با اندازه گیری پتانسیل الکتریکی قادر به اندازه گیری یون هیدروژن و در نهایت مشخص کردن اسیدی یا قلیایی بودن محلول می شود. البته با وجود انواع پی اچ متر و وجود مدل ها جدید مانند پی اچ متر دیجیتالی این دستگاه با کمک مدار الکترونیکی برای اندازه گیری PH مورد استفاده قرار می گیرد.

مطالب پیشنهادی
معرفی فریزر آزمایشگاهی منفی 86 درجه

در ابتدای امر برای شروع کار بهتر است که دستگاه ph متر را در حالت اندازه گیری ph مواد قرار دهید؛ چرا که برخی از این دستگاه ها (همانند ph متر قلمی و رومیزی) از قابلیت های دیگری نیز برخوردارند.

سپس لازم است تا پیش از استفاده از دستگاه ph متر، از نگهداری میله جستجو گر در محلولی با ph 4 (محلول نگهدارنده) مطمئن شوید؛ زیرا که عدم این کار باعث ایجاد خطا در اندازه گیری می شود. (در صورت بروز این مشکل، لازم است تا به مدت ۲ ساعت میله را در آب مقطر و سپس درون محلول نگهدارنده قرار دهید.)

و در نهایت پس از قرار دادن میله جستجوگر در آب مقطر و تکان دادن آن، با اعمال تنظیمات لازم بر روی ph متر، دستگاه برای اندازه گیری و محاسبه ph مواد آماده است.

انواع پی اچ متر

کاربرد این ابزار

کارایی دستگاه پی اچ متر در آزمایشگاه ها صنایع غذایی ،دارویی، صنایع کشاورزی و دامپروری ،تصفیه خانه ها ،آزمایشگاه ها صنعتی و پزشکی و به طور کلی برای تمام آزمایش هایی که میزان اسیدی بودن آن ها اهمیت دارد. پی اچ متر به صورت علمی میزان مولکول های یونیزه شده به غیر یونیزه شده در محیط ها آبی را نشان می دهد.

نکته

در آغاز محاسبه پی اچ متر لازم است تا اندازه گیری را درون محلول مورد نظر قرار دهید.بعد از ثابت شدن عدد اندازه گیری شده آن را بخوانید این عدد پی اچ محلول مورد آزمایش است. لازم به تذکر است که در صورت اضافه کردن موادی به محلول باید محلول را بطور مداوم و با کمک تجهیزاتی مانند دستگاه استیرر و یا هات پلیت مگنت هم بزنید تا نمونه کاملا یک دست شود. در غیر این صورت پی اچ در قسمت ها مختلف متفاوت است و امکان ایجاد خطا را به وجود می آورد.

مطالب پیشنهادی
فرآیند تیتراسیون

انواع پی اچ متر

موارد مهم در انتخاب پی اچ متر

  • دقت اندازه گیری پی اچ متر
  • نحوه نصب و کارایی آن
  • قابلیت کالیبر کردن
  • امکان اتصال به کامپیوتر
  • طول کابل سنسور
  • رزولوشن دستگاه اندازه گیری
جمع بندی

پی اچ متر یا PH سنج مانند یک ولت متر کار می کند و وجود این دستگاه در آزمایشگاه ها ضروری و لازم می باشد. با توجه به تمامی نکاتی که در بالا گفته شد در صورتی که قصد خرید این دستگاه یا سایر تجهیزات آزمایشگاهی را داشتید می توانید با مشاوران مجموعه پارمیس طب تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *