لیست تجهیزات آزمایشگاهی مهم

کاربرد پی اچ متر
موارد استفاده از پی اچ متر
می 1, 2022
یخچال آزمایشگاهی ایستاده
معرفی یخچال آزمایشگاهی
ژوئن 26, 2022
کاربرد پی اچ متر
موارد استفاده از پی اچ متر
می 1, 2022
یخچال آزمایشگاهی ایستاده
معرفی یخچال آزمایشگاهی
ژوئن 26, 2022

لیست تجهیزات آزمایشگاهی مهم

لیست تجهیزات آزمایشگاهی

تجهیزات آزمایشگاهی در واقع به مجموعه ای از ابزار و وسایل که برای انجام تحقیقات و آزمایشات محققان و دانشمندان لازم و ضروری است گفته می شود. که این تجهیزات بسته به نوع هر آزمایشگاه فرق دارد. در این متن قصد داریم تا شما را با لیست تجهیزات آزمایشگاهی و کاربرد آن ها آشنا کنیم که دارای اهمیت بالایی می باشد.

لیست تجهیزات آزمایشگاهی

هود آزمایشگاهی

این تجهیز برای تامین و حفظ سلامتی افراد و کارکنان حاضر در آزمایشگاه ضروری است. کاربرد این وسیله برای زمانی است که آزمایش مورد نظر سبب تشکیل گازها شیمیایی در فضا می شود در حقیقت این ابزار در شکل ها و کاربرد های مختلف موجود می باشد.

آون آزمایشگاهی

از این وسیله برای استریل و خشک کردن ظرف ها فلزی و شیشه ای استفاده می شود. به این صورت که با کمک حرارت در دمای 180 درجه سانتی گراد حدود 2 ساعت طول می کشد. به این ترتیب که با بالا رفتن دمای آون رطوبت موجود در وسایل تبخیر می شود.

پی اچ متر

این دستگاه برای اندازه گیری میزان اسیدی یا قلیایی محلول استفاده می شود. پی اچ متر در دو نوع رومیزی و پرتابل یا قلمی موجود می باشد. مدل قلمی که کوچک و قابل حمل می باشد در صنایع داروشناسی زیبایی و تست آب از این ابزار استفاده می شود. برای مدل رومیزی باید فضای میز آزمایشگاهی را در نظر بگیرید.

لیست تجهیزات آزمایشگاهی

ترازو آزمایشگاهی

از جمله مهم ترین وسایل در لیست تجهیزات آزمایشگاهی که برای اندازه گیری دقیق وزن ماده ها مختلف استفاده می شود. که باید کاملا بدون خطا کار کند. ترازو آزمایشگاهی دارای مدل ها مختلف است که از این بین ترازو آنالیتیکال بسیار معروف و کاربردی می باشد.

مطالب پیشنهادی
یخچال و فریزر آزمایشگاهی

هات پلیت

یکی از انواع وسایل آزمایشگاهی و دستگاه کوچک رومیزی که با توجه به داشتن یک صفحه صاف از جنس آلومینیوم یا سرامیک برای قرار گرفتن شیشه های آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می گیرد. شیشه هایی که محلول دارند روی هات پلیت قرار می گیرند و این دستگاه با داشتن حداقل دو المنت حرارتی انواع نمونه ها و ترکیب های آن ها را گرم می کند.

هموژنایزر

هموژناسیون یا همگن سازی به معنی فرایندی است که برای ایجاد مخلوطی یکدست و همگن از دو مایع غیر انحلال پذیر یا جامد و مایع استفاده می شود. بیشترین کاربرد این دستگاه در صنایع غذایی، شیمیایی و دارویی است.

یخچال فریزر آزمایشگاهی

در این تجهیز آزمایشگاهی محفظه ای با دما کنترل شده و استریلیزه که در آن دما به وسیله سیرکولاسیون تنظیم می شود تا دما در یخچال یکسان باقی نماند.

لیست تجهیزات آزمایشگاهی

سمپلر آزمایشگاهی

سمپلر در آزمایشگاه بسیار کاربردی می باشد به طوری که از آن برای برداشتن و انتقال حجم مشخصی از مایعات و محلول آزمایشکاهی استفاده می شود.

میکروسکوپ آزمایشگاهی

این دستگاه می تواند تصاویر نمونه ها را بزرگ تر نشان دهند و نمای نزدیک از ساختار ریز سلول و نمونه را در مقیاس مناسب برای تحلیل و بررسی در اختیار کارشناس مربوطه قرار دهد. میکروسکوپ آزمایشگاهی دارای انواع و مدل ها متنوع بسته به کارایی که دارد طراحی و ساخته شده است.

اینکوباتور آزمایشگاهی

از دیگر وسایل که در لیست تجهیزات آزمایشگاهی برای رشد و نگهداری از کشت ها سلولی و میکروبی مورد استفاده قرار می گیرد. عملکرد این دستگاه به این ترتیب است که طی مکانیسم ویژه خود دما ،رطوبت میزان مونواکسید کربن ،دی اکسید کربن و اکسیژن را برای رشد و نگهداری سلول ها در یک سطح بهینه نگه می دارد.

مطالب پیشنهادی
نحوه کار با سمپلر آزمایشگاهی

لیست تجهیزات آزمایشگاهی

سانتریفیوژ

برای جداسازی اجزاء ترکیب یک نمونه با حالت مایع و رسوب از این دستگاه استفاده می شود. جداسازی در این وسیله بر اساس شکل،اندازه ،چگالی ویسکوزیته محیط صورت می گیرد. کاربرد این دستگاه در آزمایشگاه های علوم زیستی ،شیمی ،داروسازی ،پزشکی و نیز در تحقیقات نانو ذرات و موارد پلیمری کاربرد دارد.

کوره آزمایشگاهی

کوره آزمایشگاهی در واقع دستگاهی کاربردی برای انتقال حرارت با ظرفیت زیاد و مناسب برای گرمایش و خشک کردن عملکردهای گرمایشی است. قطعات آن شامل مشعل ،مبدل حرارتی، دریچه ،هواکش و دمنده هوا هستند. که انرژی گرمایی را از راه سوختن انرژی فراهم می شود. کوره آزمایشگاهی را می توان حساس ترین دستگاه یک آزمایشگاه دانست به خاطر تولید دمای بسیار بالا و کاربری طولانی مدت یک دستگاه با استهلاک بالا می باشد.

حمام آب ( بن ماری)

دستگاه بن ماری برای گرم کردن تدریجی و یکنواخت محلول ها در یک محدوده زمانی خاص کاربرد دارد. این دستگاه حوضچه ای دارد که معمولا با آب مقطر یک بار تقطیر پر می شود و بعد ظروف آزمایشگاهی مانند بشر را داخل آب قرار می دهیم. حرکت یکنواخت گرما در آب باعث می‌شود که حرارت شعله مستقیما و نامتوازن به ظروف انتقال پیدا نکند، بلکه از طریق آب و به شکل یکنواخت و قابل کنترل به ظرف منتقل شود.

حمام آب شیکردار

جمع بندی

با توجه به لیست تجهیزات آزمایشگاهی که توضیح داده شد و با کاربرد و ویژگی آن ها آشنا شدید. به این خاطر که در زمان خرید وسایل آزمایشگاهی دچار سردرگمی و اشتباه نشوید و به راحتی بتوانید تجهیز مورد نظر خود را تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *