همه چیز درباره پی اچ متر

همزن آزمایشگاهی (شیکر) چیست؟
مرداد 24, 1400
اولترا فریزر آزمایشگاهی
اولترا فریزر آزمایشگاهی چیست؟
شهریور 14, 1400

همه چیز درباره پی اچ متر

پی اچ متر

پی اچ متر یکی از تجهیزات آزمایشگاهی که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و و اکثراً برای اندازه گیری دقیق PH محیط مایع بکار گرفته می شود. این ابزار می تواند میزان اسیدیته یا قلیایی بودن محلول را اندازه گیری کند. از موارد کاربرد آن می توان به تصفیه فاضلاب، حفاظت از محیط زیست، داروسازی، تخمیر مواد شیمیایی، آب لوله کشی و سایر موارد اشاره نمود.

انواع دستگاه پی اچ متر

پی اچ متر رومیزی

این دستگاه معمولاً کاربردهای آزمایشگاهی ، صنعتی و ساختمانی دارد.از مشخصات این مدل اسید سنج مقادیر اندازه گیری mV، یون و دما را ارائه می دهند.

پی اچ متر

پی اچ متر پرتابل

این مدل برای استفاده در آزمایشگاه یا مزارع عملکرد خوبی نشان داده است. از مشخصات این نوع دارای خروجی RS232، نگهداری داده، انتخاب درجه سانتیگراد یا درجه فارنهایت، خاموش روشن خودکار، نشانگر اضافه بار و جبران خودکار یا دستی می باشد.

پی اچ متر پرتابل

پی اچ متر قلمی

این دستگاه نسبت به سایر مدل ها کوچکتر و ارزان تر بوده و البته که طرز کار با این اسید سنج از دقت کمی برخوردار است.

پی اچ متر

روش کار یا عملکرد دستگاه

با استفاده از نشانگر های PH  که با تغییر سطح PH تغییر رنگ می دهند می توان به مقدار تقریبی PH دست یافت. البته که این روش ها در دقت خود محدودیت هایی دارند و تفسیر صحیح آن در نمونه های رنگی یا تیره دشوار است. حتماً که اندازه گیری با پی اچ متر می تواند   PH دقیق را نشان دهد. اطالاعات کمی که از مقدار  PH  ارائه می شود میزان فعالیت یک اسید یا باز را از نظر فعالیت یون هیدورژن بیان می کند. همانطور که می دانید مقدار PH  یک ماده با نسبت غلظت یون هیدوژن و یون هیدروکسیل ارتباط مستقیم دارد. در صورتی که مقدار PH  کمتر از 7 ماده خاصیت اسیدی و اگر مقدار PH بیشتر از 7 باشد ماده خاصیت بازی دارد و در حالتی که برابر با 7 باشد ماده خنثی است.

مطالب پیشنهادی
شناختن نانو دراپ آزمایشگاهی

اجزا تشکیل دهنده دستگاه پی اچ متر

یک دستگاه اندازه گیری PH از سه قسمت تشکیل شده است :

  • الکترود اندازه گیری PH
  • الکترود مرجع
  • امپدانس متر ورودی بالا

الکترود pH را می توان به عنوان یک باتری در نظر گرفت، ولتاژی که با pH محلول اندازه گیری شده متفاوت است. الکترود اندازه گیری pH یک لامپ شیشه ای حساس به یون هیدروژن است، با یک خروجی میلی ولت که مقدار خروجی با تغییر میزان غلظت نسبی یون هیدروژن در داخل و خارج لامپ متفاوت است.

خروجی الکترود مرجع با میزان فعالیت یون هیدروژن تغییر نمی کند. pH متر در واقع یک تقویت کننده امپدانس بالا است که ولتاژ الکترود را به طور دقیق اندازه گیری می کند و نتایج را مستقیما در واحدهای pH روی صفحه نمایش آنالوگ یا دیجیتال نمایش می دهد.

کاربردها

پی اچ متر در بسیاری از صنایع استفاده می شوند مواد شیمیایی، بیولوژیکی، زیست محیطی، پزشکی قانونی محصولات مصرفی غذاها و بسیار موارد دیگر که برای آنها اندازه گیری اسیدیته ضروری است. از PH  سنج برای اندازه گیری اسیدیته در تصفیه آب و فاضلاب، داروها، مواد شیمیایی و پتروشیمی استفاده می شود از دیگر کاربردهای این دستگاه شناخته می شوند همچنین در داروسازی، معدن، تصفیه خانه های آب و صنایع دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

نتیجه گیری

پی اچ متر یا PH سنج مانند یک ولت متر کار می کند و وجود این دستگاه در آزمایشگاه ها ضروری و لازم می باشد. با توجه به تمامی نکاتی که در بالا گفته شد در صورتی که قصد خرید این دستگاه یا سایر تجهیزات آزمایشگاهی را داشتید می توانید با مشاوران مجموعه پارمیس طب تماس حاصل فرمایید.

مطالب پیشنهادی
معرفی تانک ازت و کاربردهای آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *