آشنایی با دستگاه ورتکس آزمایشگاهی

چمبر آزمایشگاهی دما و رطوبت
شناختن چمبر دما و رطوبت
ژانویه 8, 2023
فریزر آزمایشگاهی منفی 86
معرفی فریزر آزمایشگاهی منفی 86 درجه
فوریه 5, 2023
چمبر آزمایشگاهی دما و رطوبت
شناختن چمبر دما و رطوبت
ژانویه 8, 2023
فریزر آزمایشگاهی منفی 86
معرفی فریزر آزمایشگاهی منفی 86 درجه
فوریه 5, 2023

آشنایی با دستگاه ورتکس آزمایشگاهی

دستگاه ورتکس آزمایشگاهی

دستگاه ورتکس آزمایشگاهی از ساده ترین و در عین حال مهمترین و کاربردی ترین تجهیزات آزمایشگاهی است. که وظیفه مخلوط کردن نمونه آزمایشگاهی مایع که درون ویال قرار گرفته بر عهده دارد. این دستگاه در انواع آزمایشگاه های شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد. اما نقش آن در آزمایشگاه های علوم زیستی بسیار پررنگ است. به علاوه در آزمایشگاه ها بیوشیمیایی که به منظور مخلوط کردن نمونه آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می گیرد. از مهمترین کاربردها این دستگاه تعلیق سلول در آزمایشگاه میکروب شناسی و کشت سلولی می باشد.

مکانیزم دستگاه ورتکس آزمایشگاهی برای مخلوط کردن و همگن سازی نمونه ها بسیار ساده است. نحوه عملکرد این دستگاه که از نیرو گریز از مرکز جهت تحریک نمونه ها استفاده می کند. به این صورت که نیروی گریز از مرکز در این دستگاه هر نمونه خاص را با سرعت متفاوتی به گردش در می آورد.

ساختار  دستگاه ورتکس آزمایشگاهی

در این قسمت می خواهیم ساختار این دستگاه را بررسی کنیم. ورتکس آزمایشگاهی با وجود ساختار ساده ای که دارد کاربرد زیادی در آزمایشگاه ها دارد. دستگاه ورتکس دارای یک شفت درایو متصل به موتور الکتریکی است که به صورت عمودی به دستگاه وصل شده است. این شفت به یک قطعه پلاستیکی فشرده متصل است. این قطعه پلاستیکی هنگام حرکت دایره ای دستگاه نوسان خواهد کرد. این نوسان منجر به انتقال حرکت مداری شکل به ظروف قرار داده شده در میکسر خواهد شد.

ورتکس

مشخصات ورتکس

امروزه ورتکس در مدل ها و اندازه ها مختلف تولید می شوند. اما همه آن ها حدود 1 تا 2 کیلوگرم وزن دارند به طوری که می توان به راحتی روی میز آزمایشگاهی جا به جا نمود. تعداد دور در دقیقه دستگاه اغلب از 100 تا 3200 وجود دارد. سطح دستگاه با قرار دادن ظرف نمونه شروع به چرخش و حرکت می کند. به دلیل حرکت سریع شفت و موتور ، صدای نویزی هنگام کار کردن این دستگاه ایجاد می شود. در مدل های جدید تر این صدا به حداقل میزان خود رسیده است.

مطالب پیشنهادی
شناختن انواع ترازو آزمایشگاهی

چگونگی عملکرد دستگاه

ورتکس از لوازم آزمایشگاهی که برای مخلوط کردن نمونه های آزمایشگاهی در ویال ها آزمایشگاهی با استفاده از تحریک نمونه و همگن سازی استفاده می کند. اساس کار این دستگاه نیروی گریز از مرکز است. تحت تاثیر این نیرو اجازه می دهد تا معرف ها مختلف با سرعت ها گوناگون مخلوط شوند. در این دستگاه شفت محرک در زیر قسمت قرار گیری نمونه به سرعت در حال نوسان است. در نهایت نمونه مایعات در گردش و در اثر آشفتگی که قرار می گیرند یک گرداب صورت می گیرد. گرداب ایجاد شده همان شکل نیروی جنبشی شبیه به هم زدن است.

دستگاه ورتکس آزمایشگاهی یک دستگاه ساده اما ضروری است. ورتکس ساده می تواند از یک تا چند ویال را در خود جای دهد در حالی که نمونه ها پیچیده تر می تواند تعداد ویال ها بیشتری را در خود جای دهند.

دستگاه ورتکس

جمع بندی

تجهیزات آزمایشگاهی دارای حساسیت بالایی هستند و در زمان خرید باید به موارد بسیاری دقت داشت. بهتر است که این دستگاه را از شرکت معتبر تجهیزات آزمایشگاهی  پارمیس طب خریداری نمایید. ضمن اینکه همکاران ما برای ارائه مشاوره به شما عزیزان آماده می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *