روش های مراقبت از تجهیزات آزمایشگاهی

دستگاه هود لامینار
دستگاه هود لامینار آزمایشگاهی
جولای 2, 2023
سانتریفیوژ آزمایشگاهی
سانتریفیوژ آزمایشگاهی برند AFI فرانسه
جولای 23, 2023
دستگاه هود لامینار
دستگاه هود لامینار آزمایشگاهی
جولای 2, 2023
سانتریفیوژ آزمایشگاهی
سانتریفیوژ آزمایشگاهی برند AFI فرانسه
جولای 23, 2023

روش های مراقبت از تجهیزات آزمایشگاهی

تجهیزات آزمایشگاهی از مهم ترین و اصلی ترین ها بخش های هر آزمایشگاهی می باشد. به همین دلیل مراقبت از تجهیزات آزمایشگاهی بسیار اهمیت دارد تا بتوان به نحوه صحیح استفاده نمود و نتایج دقیق و درست حاصل شود. به طور کلی عوامل متعددی بر افزایش طول عمر تجهیزات آزمایشگاهی تاثیرگذار هستند.

پارمیس طب از ارائه دهندگان تجهیزات و دستگاه های آزمایشگاهی از برندهای معتبر دنیا در کشور ایران می باشد. که می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از سایت این مجموعه دیدن فرمایید.

راه های مراقبت از تجهیزات آزمایشگاهی 

تمیز نگه داشتن دستگاه ها 

دستگاه های آزمایشگاهی به دلیل استفاده مداوم دچار آلودگی می شوند. بنابراین لازم است تا طبق برنامه این تجهیزات تمیز و از نظر فنی بررسی شوند تا در نهایت بتوانند نتیجه درست و دقیق را ارائه نمایند. به طور مثال دستگاه های مانند سانتریفیوژ و اسپکتروفتونتر احتیاج به دقت بالایی دارند به همین خاطر به صورت دوره ای بررسی می شوند تا از خرابی آن جلوگیری گردد. برخی از دستگاه طبق دفترچه راهنما که دارند و به راحتی قابل تمیز شدن هستند. اما برخی دیگر نیاز به قطعات و لوازم جانبی مخصوص دارند که باید توسط تامین کننده تجهیزات آزمایشگاهی ارائه شود.

مراقبت از تجهیزات آزمایشگاهی

خواندن دفترچه راهنما

هر کدام از دستگاه های آزمایشگاهی برای هدف مشخصی طراحی شده اند و استفاده نادرست از این تجهیزات سبب آسیب رسیدن به آن ها می شود. خریداران در ابتدا باید دفترچه راهنما را مطالعه نمایند و ویژگی ها و قابلیت های دستگاه خریداری شده را با دقت مطالعه کنند. دستگاه هایی که مانند اسپکتروفتومتر دارای صفحه نمایش می باشند. هر کدام دارای علائم و نشانه های مختص به خود هستند. که راجع به هرکدام در دفترچه راهنما به صورت مجزا توضیح داده شده و از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشند.

مطالب پیشنهادی
دستگاه کاربردی آب خالص ساز

علائم هشدار می تواند به دلایل مختلف به نمایش درآید از جمله بسته نشدن درب دستگاه، آسیب به قطعات دستگاه و غیره. به کاربران توصیه می گردد تا دارای نظم روتین جهت پیروی از پروتکل های ارائه شده باشند به عنوان مثال به برخی از دستگاه ها باید استراحت داد تا از گرم شدن و خرابی زودهنگام آن ها جلوگیری به عمل آید.

کالیبراسیون تجهیزات 

از دیگر روش های مراقبت از تجهیزات آزمایشگاهی کالیبره کردن است. کالیبراسیون به این معنا است که دقت تجهیز آزمایشگاهی را با استاندارد شناخته شده مطابقت می دهند و باید دقت دستگاه در محدوده قابل قبول باشد.. زمانی که تجهیزات آزمایشگاهی جهت انجام کالیبره فرستاده می شوند در صورت عدم کالیبره بودن آن ها باید شناسایی خطا و کالیبراسیون انجام پذیرد. هر دستگاه جهت انجام کالیبراسیون دارای استاندارد، فواصل و فرکانس های مختص به خود می باشد که باید توسط کارشناس یا کمپانی سازنده مشخص و انجام گردد حتما قبل از انجام پروژه هایی که نیاز به اندازه گیری دقیق دارند و یا در صورت وقوع اتفاق هایی از جمله افتادن دستگاه و یا قرارگیری تجهیز آزمایشگاهی در دمای بالا؛کالیبراسیون مجدد انجام شود.

مراقبت از تجهیزات آزمایشگاهی

نوسازی قطعات دستگاه ها 

گاهی اوقات لازم است تا برخی از قطعات فلزی و چرخ دنده ها صیقل داده شده و روغن کاری شوند. و همچنین برخی از قطعات به کالیبره کردن نیاز دارند. از سویی سایر قطعاتی که نیاز به تعویض و یا لوازم جانبی برای پشتیبانی دارند باید بررسی شوند. و پس از تمیز کردن مونتاژ و مجدد تست شوند. لازم به ذکر است که در برخی موارد تنها با انجام این موارد تجهیزات مانند دستگاه هایی که به تازگی خریداری شده اند شروع به کار می کنند.

مطالب پیشنهادی
معرفی فریزر آزمایشگاهی منفی 86 درجه
تعمیرات دستگاه ها 

پس از ارزیابی و ریشه یابی مشکلات تجهیزات آزمایشگاهی باید کارشناسان تعمیرات لازم را بر روی دستگاه ها انجام دهند، برخی اوقات قطعات نیاز به تعویض و تعمیر دارند. به کاربران توصیه می گردد تا از نتیجه گیری عجولانه به خصوص در زمانی که اولین بار است تجهیز دچار ایراد می شود بپردازند. گاهی اوقات انجام تعمیرات جزئی و اضافه کردن لوازم جانبی کوچک کفایت می کند. از سویی دیگر تجهیزات بزرگتر که دارای قطعات بیشتری می باشند، نیاز به تلاش بیشتری جهت تعمیر و نگهداری دارند.

پاکیزگی محیط آزمایشگاه 

وجود آزمایشگاه های عاری از هرگونه آلودگی نقش اساسی در سلامت تجهیزات آزمایشگاهی ایفا می کند. همچنین وجود گرد و غبار موجب تاثیر منفی بر روی تجهیز آزمایشگاهی می گردد. لازم به ذکر است که تمیزی آزمایشگاه می تواند بر دقت نتایج تاثیر بگذارد به عنوان مثال ظروف نمونه کثیف موجب می گردد که نتایج آنالیز نادرست باشد و یا حتی گاهی اوقات منجر به نتیجه کاذب می گردد. همچنین منظم نگه داشتن محیط آزمایشگاه به بهبود محیط کار، افزایش سرعت کار و صرفه جویی در وقت کمک شایانی می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *