دستگاه میکروسکوپ آزمایشگاهی

نانو دراپ آزمایشگاهی
شناختن نانو دراپ آزمایشگاهی
دسامبر 24, 2023
آشنایی با تجهیزات آزمایشگاهی
آشنایی با تجهیزات آزمایشگاهی
ژانویه 28, 2024
نانو دراپ آزمایشگاهی
شناختن نانو دراپ آزمایشگاهی
دسامبر 24, 2023
آشنایی با تجهیزات آزمایشگاهی
آشنایی با تجهیزات آزمایشگاهی
ژانویه 28, 2024

دستگاه میکروسکوپ آزمایشگاهی

دستگاه میکروسکوپ آزمایشگاهی

دستگاه میکروسکوپ آزمایشگاهی در واقع ابزاری است برای دیدن ذرات کوچک به این ترتیب که با بزرگ نمایی متفاوت برای بررسی موجودات و ساختار موادی که با چشم غیر مسلح قابل بررسی نیستند کارایی دارد. عملکرد کلی در تمامی میکروسکوپ ها براساس عبور نور با طول موج های متفاوت از چندین عدسی محدب می باشد. که هر چقدر طول موج نور به کار رفته در میکروسکوپ مربوطه کوتاهتر باشد قدرت تفکیک و جدا کنندگی آن دستگاه بیشتر می باشد. یکی از مهم ترین تجهیزات آزمایشگاهی است که وجود آن ضروری می باشد.

کاربرد دستگاه میکروسکوپ آزمایشگاهی

از این وسیله برای مشاهده ساختارهای سلولی اندام ها میکروب ها و باکتری ها استفاده می شود. استفاده ازاین تجهیز آزمایشگاهی برای آزمایش بافت ها و ارگانیسم هایی که بسیار کوچک هستند و با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند بسیار مهم است. همه شاخه های زیست شناسی به ویژه در زیست شناسی مولکولی و بافت شناسی استفاده می شود.

به طوری که میکروسکوپ ها در مراکز بهداشتی درمانی برای آزمایش ها، جراحی و تست های آزمایشی بالینی و بیولوژیکی میکرو الکترونیک مورد استفاده قرار می گیرد.

قطعات تشکیل دهنده میکروسکوپ

پایه

در واقع برای قرار گرفتن میکروسکوپ است و ستونی دارد که اجزای آن بهم متصل است.

لوله

راه دیدن ذرات با چشم است که به تک چشمی، دو چشمی و سه چشمی تقسیم می شود. پیشنهاد می شود برای زمانی که طولانی مدت از میکروسکوپ استفاده می کنید از نوع دو چشمی استفاده کنید. در حالت کلی هدف تمام میکروسکوپ ها ایجاد تصاویر با کیفیت از ذراتی است که با چشم غیر مسلح توان دیدن آن ها امکان ندارد.

مطالب پیشنهادی
دستگاه هود لامینار آزمایشگاهی

میکروسکوپ پلاریزان

مراقبت و نگهداری از دستگاه میکروسکوپ آزمایشگاهی

از قرار دادن میکروسکوپ نزدیک تجهیزاتی که ارتعاش تولید می کنند مانند سانتریفیوژ و یخچال برقی اجتناب کنید.

زمانی که از میکروسکوپ استفاده نمی کنید دستگاه را خاموش کنید و با روکش مناسب بپوشانید.

برای از بین بردن آلودگی خارجی از روی بدنه میکروسکوپ از یک محلول پاک کننده شامل 95 درصد اتانول و 5 درصد آب مقطر استفاده کنید.

از تماس دست با لامپ میکروسکوپ خود داری کنید چرا که اثر انگشت بر روی لامپ از شدت نور آن می کاهد.

به هیچ عنوان از کاغذ معمولی برای تمیز کردن عدسی استفاده نکنید چرا که می تواند سطح عدسی را خراش دهد.

قبل و بعد از استفاده از میکروسکوپ قسمت های نوری با دستمال مخصوص لنز کاغذهای جاذب یا پارچه نرم آغشته به محلول متشکل از یک حجم اتر و یک حجم ایزوپروپیل الکل تمیز نمایید.

نکات مهم در زمان کار با میکروسکوپ

توجه به تنظیم بودن گیره های نگهدارنده نمونه

کنترل کردن عملکرد و کارکرد دیافراگم

کنترل کردن مکانیسم تغییر و تنظیم فاصله کانونی

بررسی و کنترل اجزای فکوس نور

انواع میکروسکوپ

خرید میکروسکوپ

خرید دستگاه میکروسکوپ آزمایشگاهی کار سختی نیست. اما امکان دارد با تنوع میکروسکوپ های موجود در بازار کمی گمراه شوید. در مرحله اول لازم است بدانید چه نوع میکروسکوپی برای کار شما مناسب است در حالی که میکروسکوپ های در زمینه های خاصی مانند میکروسکوپ الکترونی و میکروسکوپ فرابنفش هستند که نسبتا تخصصی تر می باشند. اینکه می خواهید نمونه های بافتی یا موجودات میکروسکوپی را بررسی کنید. یا می خواهید نمونه های بزرگتر مانند سنگ یا خاک را مطالعه کنید. براساس نیازی که دارید که دستگاه مورد نظررا انتخاب و خریداری نمایید.

مطالب پیشنهادی
اولترا فریزر آزمایشگاهی چیست؟
جمع بندی

دستگاه میکروسکوپ آزمایشگاهی به خاطر کارایی گسترده ای که دارد در مراکز آموزشی پژوهشی و درمانی مورد استفاده قرار می گیرد. که براساس دقت عملکرد به انواع مختلفی دسته بندی می شود. به طوری کلی اگر قصد خرید تجهیزات آزمایشگاهی با کیفیت را دارید. از مجموعه پارمیس طب کمک بگیرید چرا که ارائه کننده برندهای مطرح دنیا مانند  Biosan ،Blue- ray، AFI  می باشند که بهترین دستگاه های موجود در بازار امروز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *